Maria Veltuzen-Nagrabecka edukację artystyczną rozpoczęła w Państwowym Liceum Technik Plastycznych w Zakopanem, gdzie uczęszczała na zajęcia prowadzone m.in. przez Antoniego Kenara, Antoniego Rząsę czy Władysława Hasiora. Po ukończeniu słynnej zakopiańskiej szkoły wyjechała do Paryża, gdzie zajmowała się projektowaniem mody. W 1973 roku obroniła dyplom na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Rok później wyszła za mąż za reżysera i scenarzystę filmów dokumentalnych Leszka Nagrabeckiego. Artyści stanowili tandem nie tylko w życiu prywatnym ale i artystycznym. Wspólnie projektowali i wykonywali szklane naczynia użytkowe i dekoracyjne, szybko wypracowując własny, rozpoznawalny styl. Choć większość prac sygnowanych jest nazwiskiem lub monogramem Marii Veltuzen, artystka zawsze podkreśla, że powstawały one w ścisłej współpracy z mężem. Ręcznie formowane, autorskie prace w szkle realizowane były najczęściej w hutach regionu krośnieńskiego. W 1981 roku artyści otrzymali stypendium rządu włoskiego, które wykorzystali na studiowanie technik szklarskich w hucie wybitnego włoskiego artysty szkła Lino Tagliapietra na wyspie Murano. Prace Nagrabeckich znajdują się w kolekcjach prywatnych oraz muzealnych, m.in. w stałej kolekcji Corning Museum of Glass w Nowym Jorku.
szkło formowane ręcznie, barwione, z kilkoma pęcherzykami powietrza, wys. 16 cm
sygn. ryta na spodzie: VELT.
pracowanie autorska, lata 80/90. XX w.
szkło formowane ręcznie, barwione, z kilkoma pęcherzykami powietrza; 3,4 x 19 x 21 cm
sygn. ryta na spodzie: VELT.
szkło barwione w masie na zielono, pienione, ręcznie formowane; wys. 37 cm.
szkło barwione w masie na zielono, bezbarwne i przeźroczyste, ręcznie formowane; 25 x 18,5 x 14 cm;
na spodzie ryta sygn. i dat.: KATIN / 7 II / 2011 / VELT 2011
szkło barwione w masie na oliwkowo, ręcznie formowane; wys. 18 cm.
ręczna/szkło, 18 x 27,5 x 14,5 cm
Lata 70-80. XX w.
Niesygnowany
Szkło sodowe, barwione w masie, spęcherzone, ręcznie formowane
Stan: zeszlifowany ubytek na dziobie, odprysk przy ogonie, punktowe wady szkła
szkło sodowe, barwione w masie, wolnoformowane, 2,5 x 38 x 33 cm
szkło sodowe, antico, barwione w masie, 30,5 x 18,5 x 18,5 cm
sygnowany na spodzie monogramem wiązanym: 'MNV'
szkło sodowe, antico, barwione w masie, 15 x 18 x 18 cm
sygnowany i datowany na spodzie monogramem wiązanym: 'MVN 78'
farby emulsyjne/szkło, 26 x 22 cm
sygnowany monogramem wiązanym p.d: 'MA/VE'
na odwrociu nalepka autorska Marii Veltuzen oraz naklejka Zakopiańskich Warsztatów Wzorowych
Drzeworyt na bibule; wym.: 190 x 134 mm; sygn. oł. p.d.: Maria Veltuzen 1937.