Urodził się 17 kwietnia 1903 roku we Lwowie jako Henryk Streng. W czasie okupacji hitlerowskiej zmienił nazwisko. W latach 1920-24 studiował w Wolnej Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie, później zaś w Państwowej Szkole Przemysłowej, w której uczył się u Kazimierza Sichulskiego. W 1924 roku wyjechał na studia do Paryża, gdzie studiował w Academie Moderne malarstwo u Fernanda Légera. Członek grupy "neoartes". W Paryżu artysta poznał André Bretona i André Massona. W 1927 roku wraz z Otto Hahnem i Wandą Wolską Włodarski zorganizował pierwszy pokaz swoich prac w Galerie au Sacre du Printemps w Paryżu. W 1930 roku wstąpił do Zrzeszenia Artystów Plastyków „artes” i wraz z członkami grupy wziął udział w otwartym Salonie Wiosennym w Pałacu Sztuki. W marcu 1933 roku przyłączył się do nowej grupy artystycznej „neoartes, której członkami byli również Hanh, Janisch, Krzywobłocki i Riemer. W tym samym roku Włodarski wstąpił do „Czerwonej Pomocy”, polskiej sekcji Międzynarodowej Organizacji Pomoc Rewolucjonistom. Wówczas powstały prace artysty zaliczane o faktorealizmu, m.in. jeden z najbardziej znanych obrazów Demonstracja obrazów, który obecnie znajduje się w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi. W okresie tym nasiliły się lewicowe przekonania Włodarskiego, wykładane przez niego m.in. w artykułach publikowanych w „Sygnałach” i wyraźnie widoczne w malowanych wówczas obrazach o tematyce proletariackiej. W roku 1937 powstała seria prac przedstawiająca Muzykantów. Ostatnia prezentacja prac artysty przed wojną odbyła się na Salonie Wiosennym we Lwowie, gdzie artysta otrzymał II nagrodę.
Po wybuchu wojny, w 1939 roku Włodarski jako żołnierz Wojska Polskiego wziął udział w Kampanii Wrześniowej. Później wrócił do Lwowa, który w 1941 roku zajęli Niemcy. W czasie niemieckiej okupacji miasta Włodarski ukrywał się u przyjaciół. W 1944 roku wyjechał ze Lwowa do Warszawy, w której wybuchło wówczas powstanie. Po uwięzieniu przez Niemców w kościele św. Wojciecha na Woli, został wywieziony do jednego z najcięższych obozów koncentracyjnych Stutthof niedaleko Gdańska. W obozie przebywał około 8 miesięcy, aż do kwietnia 1945 roku. Od 1945 roku mieszkał w Warszawie, gdzie rok później odbył się pokaz jego prac na I Ogólnopolskim Salonie Wiosennym w Muzeum Narodowym. W 1947 roku rozpoczął pracę na Akademii Sztuk Plastycznych w Warszawie. W 1948 współorganizował i wziął udział w Wystawie Sztuki Nowoczesnej w TPSP w Krakowie. W latach 50. poświęcił się głównie pracy na ASP. W roku 1955 jego prace olejne i gwasze prezentowane były na XXVIII Biennale w Wenecji. W tym samym roku otrzymał tytuł profesora nadzwyczajnego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pod koniec lat 50. jego twórczość eksponowana była na licznych wystawach zagranicznych, w Monachium, Kairze, Amsterdamie, Genewie. Do końca życia tworzył. Uprawiał malarstwo olejne, gwasz, rysunek . W jego twórczości widoczne były wpływy konstruktywizmu, surrealizmu, uprawiał abstrakcję z zapożyczeniami sztuki naiwnej.
Umarł 23 maja 1960 roku w Warszawie.
sepia, papier żeberkowy
23 x 29 cm
opisany na odwrociu: IV 490/1580
akwarela, papier; 21,3 x 32 cm;
na odwrocie numer katalogowy: III 278;
opisana na odwrocie oprawy: III 2227 (przekreślone) / 278, III 278 / 1828 (w kole).
gwasz, ołówek, papier; 33,5 x 24 cm (w świetle oprawy);
sygn. l. d.: WŁODARSKI.
tusz sepia, pióro, papier szarokremowy naklejony na papier z ramką
21,2 x 34,2 cm wym. rysunku,
30,5 x 44,7 cm wym. podkładu
sygn. p.d.: WŁODARSKI. | 1929, na odwr. napis oł.: 16
ołówek, papier; 21 x 31,5 (w świetle passe-partout);
Ujęty w katalogu: Marek Włodarski (Henryk Streng) 1903-1960 [katalog wystawy], wyd. MNW, Warszawa, 1981, nr IV 348.
sepia, pędzel, papier naklejony na karton; 21,2 x 29,4 cm;
sygn. i dat. p. d.: Włodarski1929 (wtórnie);
praca katalogowana w: Marek Włodarski (Henryk Streng). 1903 - 1960. Katalog wystawy, 1982, Muzeum Narodowe w...
gwasz, ołówek, papier; 33,5 x 24 cm (w świetle oprawy);
sygn. l. d.: WŁODARSKI.
sangwina, papier,
54 x 40 cm,
na odwrociu nr katalogowy IV 181 / 275
olej, papier
24,7 x 31,6 cm
sygn. p.g.: WŁODARSKI | 955
ołówek, papier
24 x 33 cm
sygn. i datowany l.d. (wtórnie): Włodarski 1930, na odwr. p.d.: 152 [w kółku]
na odwr. oprawy napis oł.: IV. 558 | 1503
olej, płótno
38,5 x 55 cm
kredki, papier
29,9 x 21,7 cm
akwarela, gwasz, papier
29,8 x 21,2 cm
akwarela, ołówek, papier
29,7 x 21 cm
na odwr. oprawy p.g. nalepka z numerem flamastrem: 62, obok napis oł. (z wystawy w MNW 1981): III. 239
akwarela, ołówek, papier
21,2 x 29,8 cm
gwasz, ołówek, papier
42,4 x 30,5 cm
na odwr. oprawy napis oł. (z wystawy w MNW 1981): III. 300
akwarela, ołówek, papier żeberkowy
23,7 x 31,5 cm
ołówek, papier żeberkowy z filigranem i suchą pieczęcią
31,8 x 48,2 cm
sygn. p.d.: III 1929., niżej po l. ślad zatartej sygnatury, na p. marginesie napisy atram. oł. g.: 28.34., d.: 3 razy | 102 x 84. cm
olej, płótno
45,5 x 55 cm
na odwr. na g. żerdzi krosna napis dłg.: „NA TROPIE II“ | OLEJ – 1958 r., obok kredką: K 6 [w owalu]
pierwotnie w p.g. rogu przytwierdzona była nalepka CBWA z wystawy (zachowane fragmenty):...
ołówek, kredki, papier
31,8 x 22,8 cm
sygn. p.d.: 1931, obok ślad zatartej sygnatury
na odwr. oprawy napis oł. (z wystawy w MNW 1981): IV. 606 | 1551 [w kółku]
ołówek, papier żeberkowy szary
34 x 27 cm
sygn. p.g.: 1927., obok ślad sygnatury startej przez artystę
ołówek, papier
34,4 x 24,7 cm
sygn. p.d.: 1931-66, obok ślad zatartej sygnatury
na odwr. oprawy napis oł. (z wystawy w MNW 1981): IV 586 | 1513 [w kółku]
ołówek, papier; 27 x 18,5, cm (w świetle passe-partout).
akwarela, papier; 20 x 27,5 cm (w świetle passe-partout);
sygn. i dat. p. d.: WŁODARSKI 1948.
gwasz, papier
28,00 x 20,50 cm
46 x 36,5 cm w oprawie
sygn. p.d.: WŁODARSKI 948