Ludwik de Laveaux studiował pod kierunkiem Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (z przerwami w latach 1884- 1890). Studia kontynuował w Akademii monachijskiej u Oskara Seitza (1887- 89). Po powrocie do Krakowa, wraz z przyjaciółmi - W. Tetmajerem, W. Wodzinowskim, S. Radziejowskim - jeździł na studia plenerowe do podkrakowskich Bronowic, Zakopanego i w Tatry. Z końcem 1889 roku wyjechał na stałe do Paryża, skąd kilkakrotnie przyjeżdzał do kraju. W 1891 roku podróżował po Bretanii. Pracował dużo i w gorączkowym pośpiechu. Próbował wciąż nowych środków wyrazu - od realizmu, poprzez impresjonizm, do silnej ekspresji i symbolizmu. Malował pogodne sceny rodzajowe, pejzaże z Bronowic, Tatr, Bretanii, nokturny i widoki z Paryża, portrety i kompozycje symboliczne. Trudne warunki materialne w jakich żył w Paryżu, spowodowały gwałtowny rozwój choroby płuc i przedwczesną śmierć malarza. W świadomości współczesnych, jego krótkie, intensywne życie potwierdzało obiegową legendę o trudnej drodze artysty, który w pogoni za ideałem - Sztuką, borykał się z nędzą i chorobą, by wreszcie znaleźć śmierć z dala od swoich. Legendą tę umocnił Stanisław Wyspiański, wprowadzając Ludwika de Laveaux do swego dramatu "Wesele" pod postacią Widma, zmarłego narzeczonego Marysi (akt II, scena 5).
gwasz, papier, 19 × 13 cm w świetle passe-partout
sygn. l. d.: „L. De Lav”
gwasz, papier, 19 × 13 cm w świetle passe-partout
sygn. p. d.: „L. De Laveaux”
gwasz, papier, 19 × 13 cm w świetle passe-partout
sygn. p. d.: „L. De Laveaux”
gwasz, papier, 19 × 13 cm w świetle passe-partout
sygn. p. d.: „L. De Laveaux”
Ołówek, papier; wym.: 22.2 x 29.2 cm;
opisany poniżej kompozycji.
Wtórna dedykacja.
gwasz monochromatyczny, papier przyklejony do passe-partout;
19 x 13 cm (w świetle passe-partout);
sygn. p. d.: L. de Laveaux.
olej, tektura; 18 x 24cm
Do obrazu dołączona opinia Aleksandry Melbechowskiej-Luty, autorki jedynej monografii twórczości artysty ("Widmo - życie i twórczość Ludwika de Laveaux”)