Witold-K. (Wit Kaczanowski) urodził się 15 maja 1932 roku w Warszawie. Jego ojcem był Feliks Kaczanowski, wieloletni dyrektor Szpitala Psychiatrycznego w Tworkach. Dzieciństwo i okres okupacji niemieckiej, które jako dziecko spędził za murami szpitala, odcisnęły piętno na późniejszej twórczości artysty. „Nie ma większej samotności niż ta, w którą człowieka spycha choroba psychiczna” – zauważa Witold-K.
Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Grafiki. Był uczniem m.in. Eugeniusza Arcta, Henryka Tomaszewskiego i Wojciecha Fangora, który tak wspominał go po latach: „Podczas egzaminu podszedł do mnie i uprzejmie, ale stanowczo poprosił o najwyższą ocenę. Nie miał wątpliwości, że to właśnie powinien dostać. Po obejrzeniu jego pracy też nie miałem wątpliwości”.
Studia ukończył w 1956 roku. Od tego momentu brał udział w wystawach prezentujących najmłodsze pokolenie polskich artystów, m.in. w Wystawie Młodej Plastyki w Warszawie (1956) czy wystawie malarstwa w Muzeum Narodowym w Warszawie (1961). Pierwsza wystawa indywidualna artysty miała miejsce w Klubie Aktora SPATiF w Warszawie (1959). W tym samym roku został wybrany na twórcę muralu w Oświęcimskim Centrum Kultury, które jest jednym z największych malowideł tego typu w Europie. W swojej pracy Witold-K śmiało wychodził poza tradycyjne formy malarskie, tworząc rzeźby, plakaty, a także scenografie teatralne.
W 1964 roku, dzięki stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki PRL, wyjechał do Paryża. Wywiózł z Polski rękopis autorstwa Stanisława Cata-Mackiewicza, który dzięki temu został wydany przez paryską „Kulturę”. O fakcie dowiedział się Urząd Bezpieczeństwa, przez co Witold przez wiele lat nie mógł wrócić do kraju. W Paryżu znalazł się w kręgu artystycznej bohemy. Zaprzyjaźnił się m.in. z pisarzem i poetą Jacques!em Prévertem, który napisał poemat o jego sztuce. Przez Préverta poznał Pabla Picassa, który namalował portret artysty. W grupie osób, z którymi się stykał, była też m.in. Françoise Sagan, najważniejsza powojenna pisarka francuska. Pierwsza zagraniczna wystawa Witolda miała miejsce w Galerie 3 + 2, zaskakując i zdobywając uznanie francuskich krytyków. Jak pisał Philippe Caloni na łamach „Pariscope Magazine”: „Te niepokojące obrazy to jedno z największych osiągnięć sztuki współczesnej, a ich twórca to jeden z największych malarzy jutra”.
W 1968 roku, w czasie studenckiej rewolty, postanowił wyjechać do USA. Najpierw jego przystankiem stał się Nowy Jork. Rok później przeniósł się do Kalifornii, gdzie w Los Angeles otworzył swoje pierwsze studio-galerię. Żył i pracował także w Santa Fe i w Denver, gdzie mieszkał od 1980 roku. „Tam czuje się siłę przestrzeni” – mówi artysta. Pobyt w USA zaowocował nowymi cyklami, jak „Czarne Dziury”, „Zielone Dziury”, „Linie” czy słynna „Samotność”. Motyw zaczerpnięty z zaobserwowanej przez artystę sytuacji: Nowy Jork, witryna sklepowa z luksusowymi futrami, na której tle, na chodniku, siedział skulony bezdomny. Stąd w kolejnych obrazach z tej serii symboliczna postać, pozbawiona znaków rozpoznawczych, szczegółów anatomii, ledwie kilka geometrycznych kształtów, a wszystko układające się w metaforę opuszczenia i samotności.
Witold-K jako pierwszy Polak miał retrospektywę w najstarszym domu aukcyjnym w Amsterdamie – Sotheby!s (2007). Jego prace pokazywano na ponad 70 wystawach, w tym 40 indywidualnych, m.in. w Otis Art Institute of Los Angeles County (wystawa retrospektywna w 1973 roku), na wystawie „Graphics by Masters” w La Boetie Gallery w Nowym Jorku (obok dzieł Picassa, Chagalla, Miró, Braque!a i Giacomettiego, 1968), w warszawskiej Zachęcie (1991), Łazienkach Królewskich (2004) oraz w Muzeum Narodowym w Krakowie (2013).
Witold-K jest laureatem wielu nagród oraz wyróżnień. Wystarczy wymienić m.in. nagrodę Kongresu Wolności Kultury (1965), przyznaną przez Ministra Kultury i Sztuki RP odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej (1997), przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2013).
W 2022 powstał film o życiu i twórczości Artysty pod tytułem „Na krawędzi - Witold K.” W reżyserii Jacka Knoppa i Piotra Weycherta.
tusz, węgiel, papier czerpany, 47 x 36 cm (arkusz), 61 x 50 cm (razem z oprawą),
sygn. i dat. l.d.: Witold-K, 98
Cena wywoławcza:
7 000 zł
Estymacja:
8 000 - 10 000 zł
Niesprzedane
węgiel, tusz, akryl, papier czerpany, 29,5 x 40 cm,
sygn.i dat. p.d.: witold-K.82
Cena wywoławcza:
4 000 zł
Estymacja:
5 000 - 6 000 zł
Sprzedane:
4 000 zł
gwasz, papier, 27 x 40 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany i datowany p.d.: Witold.K.1964.
olej, płótno, 30 x 40 cm,
sygn. i dat. p.d.: Witold. K. 18
gwasz, płyta, 51 x 78 cm,
sygn. i dat. p.d.: Witold-K 1967
akryl, płótno, 100 x 70 cm,
sygn. i dat. l. g.: Witold-K 11;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: CHYBA NIE JEST BRZYDKI ... WK 11.
olej, płótno, 30 x 40 cm,
sygn. i dat. p.d.: Witold. K. 18
akryl, fabryczne podobrazie firmy Van Dyck (20F), 72 x 59 cm;
sygn. i dat. p. d.: Witold-K. 1972;
na odwrocie, na płycie papierowa nalepka producenta podobrazi w języku francuskim.
olej, płótno, 100 x 80 cm;
akryl, płótno, 126,7 x 152 cm;
sygn. i dat. p. d.: [pod kreską] Witold - K. 1974.
węgiel, tusz, akryl, papier czerpany, 29,5 x 40 cm,
sygn.i dat. p.d.: witold-K.82
akryl, papier, 23,5 x 38,5 cm,
sygn. i dat. p.d.: Witold-K. 72
litografia, papier, 27,5 x 21 cm,
sygn. i dat. l.d.: Witold -K 1970, opisany p.d.: 75/150
akryl, litografia barwna, papier, 115 x 85 cm (w świetle oprawy),
sygn., dat. i opisany ołówkiem u dołu: 156/250 | "Folksong" | Witold-K.1963
akryl, płótno; 41 x 31 cm;
sygn. p.d.: Witold - K - 08;
opisany na odwrocie: P-74-2926-2008 / TULUM / MEXICO
olej, płótno; 48,5 x 56 cm
sygn. l.d.: Witold K. 1973
technika mieszana na papierze, 35 x 47 cm, sygn.
giclee, płótno naklejone na płytę,
70 x 55 cm
sygn. l.d.
ed. 12/250
olej, płótno, 91 x 76 cm
olej, płótno, 60 x 46 cm,
sygn. i dat. p.d.: Witold K. 24
tusz, gwasz, kredka/papier, 55 x 41 cm w świetle p.p.,
sygnowana i datowana ołówkiem p.d.: Witold-K 1978
olej/płótno, 63 x 70 cm,
sygnowana i datowana p.d.,
praca oprawiona
olej, płótno; 48,5 x 56 cm;
sygn. i dat. l. d.: Witold K. 1973.
giclée, papier, 39,8 x 30 cm
sygn. oł. l.d.: 15/24 “Maternity”, p.d.: Witold-K. 22
technika mieszana - print na papierze + akryl, wym. arkusza 61 x 49,5 cm,
sygnowana ołówkiem p. d.: Witold-K 22' i numerowana l. d.: (18/20)
litografia barwna/papier, 52 x 60 cm w św.p-p., nakład 13/18, data powstania oryginału 1967,
sygnowana p.d.: Witold K. 1967