Malarz i grafik, syn Kazimierza i Zofii z Szarskich, należał do wielopokoleniowego rodu malarzy krakowskich, którymi byli jego pradziadek Marcin (1745-1800), dziadek Józef Kasper (1816-1875), ojciec Kazimierz Teofil (1855-1940), stryj Władysław (1860-1924) oraz bracia stryjeczni Stanisław (1896-1959) i Kasper (1899-1971).
Dzieciństwo i młodość spędził w Wiedniu, gdzie jego ojciec był profesorem Akademii Sztuk Pięknych. Studiował w wiedeńskiej Akademii w latach 1907-1912 pod kierunkiem R. Bachera i F. Rumplera, następnie w monachijskiej ASP pod kierunkiem K. Marra.
Od 1913 di 1914 pracował w Paryżu. W 1914 r. został członkiem Związku Strzeleckiego. W czasie I wojny światowej służył w armii austrackiej. Do 1919 r. mieszkał w Wiedniu, po czym przeniósł się do Poznania, gdzie do 1921 r. pracował w biurze propagandy Wojska Polskiego. Brał udział w życiu artystycznym miasta, był prezesem tamtejszego Związku Plastyków.
W 1920 r., po ciężkiej chorobie, przeniósł się do Krakowa i jako dojrzały człowiek uczęszczał w latach 1924/5-1925/6 do pracowni grafiki prowadzonej przez Jana Wojnarskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, chcąc pogłębić znajomość technik graficznych, a także kształcił się pod kierunkiem Leona Wyczółkowskiego.
Początkowo uprawiał malarstwo olejne, tworząc pejzaże i portrety. Malował obrazy religijne, dla kościołów w Krakowie, Proszowicach, Bogdanowie. Stopniowo w jego twórczości zaczęła dominować grafika. Należał do Koła Grafików, które przekształciło się w Towarzystwo Artystów Grafików. Tematyką jego grafik były przeważnie portrety, widoki architektoniczne różnych miast, zabytki. Uprawiał różne techniki graficzne: drzeworyt, litografię akwatintę, mezzotintę.
Wystawiał wielokrotnie w kraju (m.in. TPSP Kraków i Lwów, TZSP, Poznań, Bydgoszcz, Zakopane, Wilno i IPS Warszawa) i za granicą (m.in. Zagrzeb 1929 i 1931 r. i Sztokholm 1933 r. i Los Angeles).
Prace artysty znajdują się w muzeach, m.in. w Chorzowie, Wilnie i Lwowskiej Galerii Sztuki.
kredka, papier, 37 x 29 cm (w świetle passe-partout)
Wymiary z oprawą: 62 x 53 cm
Sygnowany i datowany ołówkiem p.d.: "19JP10."
Opisany ołówkiem p.d.
olej, sklejka, 35 x 25 cm
Wymiary z oprawą: 38,8 x 29 cm
Sygnowany i datowany p.d.: "Józef Pochwalski. 1929"
Kredka, papier, wymiary w świetle passe-partout: 37 x 29 cm
Wymiary z oprawą: 62 x 53 cm
Sygnowany i datowany ołówkiem p.d.: "19JP10."
Opisany ołówkiem p.d.
ołówek, papier
Wymiary: 26 x 19 cm
Wymiary z oprawą: 27 x 19,8 cm
Sygnowany i opisany p.d.: "19JP20. | Poznań"
olej, sklejka
Wymiary: 35 x 25 cm
Wymiary z oprawą: 38,8 x 29 cm
Sygnowany i datowany p.d.: "Józef Pochwalski. 1929"
olej, płótno naklejone na tekturę, 50 x 35,5 cm,
sygn. i dat. l.d.: "Józef Pochwalski 1926/X"
olej, płótno dublowane, 115,5 x 90 cm,
sygn. p.g.: "Józef Pochwalski 1913. Monachium."
olej, płótno naklejone na tekturę, 50 x 35,5 cm,
sygn. i dat. l.d.: "Józef Pochwalski 1926/X"
olej, płótno dublowane, 115,5 x 90 cm,
sygn. p.g.: "Józef Pochwalski 1913. Monachium."
olej/płótno (dublowane), 115,5 x 90 cm
sygnowany, datowany i opisany p.g.: 'Józef Pochwalski 1913. Monachium.'
akwaforta, akwatinta barwna, papier, 24,5 × 17,5 cm (odcisk płyty) 26,5 × 18 cm (arkusz w świetle oprawy)
sygn. p. d.: Józef Pochwalski, ; l. d.: Statek Węglowy, Bohun III (ołówkiem)
tempera, sklejka; 120 x 80 cm;
sygn. i dat. p. d.: Józef Pochwalski 1927;
na odwrocie nalepka z Instytutu Propagandy Sztuki z odręcznie wypisaną informacją o pracy: Józef Pochwalski / Pogorzelec / obraz. temp. / 500 zł...
tempera, sklejka; 120 x 80 cm;
sygn. i dat. p. d.: Józef Pochwalski 1927;
na odwrocie nalepka z Instytutu Propagandy Sztuki z odręcznie wypisaną informacją o pracy: Józef Pochwalski / Pogorzelec / obraz. temp. / 500 zł...
olej, tektura, 22,5 x 31 cm,
sygn. l.d.: Józef Pochwalski 1947.
* droit de suite
węgiel, papier, 59,6 x 41,4 cm w świetle passe-partout
sygn. p. d.: monogram wiązany ii JP II/1919/Poznań
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite.
czarna kredka, karton, 59,5 × 45,6 cm
sygn. i dat. p. d.: 8. JP. II/1920/ Poznań
Pochodzenie:
Kolekcja rodziny artysty
ołówek, akwarela, papier, 33 × 32,5 cm w świetle passe-partout
sygn. i dat. p. d.: 28. VIII.1919/JP
Pochodzenie:
Kolekcja rodziny artysty
czarna kredka, papier, 61,5 × 41,5 cm w świetle passe-partout
sygn. i dat. l. .d.: 19 JP20
Pochodzenie:
Kolekcja rodziny artysty
olej, płótno, 40,5 x 50 cm, sygn. l.d.: Józef Pochwalski 1927
Miękki werniks, akwaforta; wym.: 145 x 170 mm; sygn. oł. p.d.: Kacper [pseud. artystyczny] Pochwalski.
Akwatinta; wym.: 112 x 138 mm; sygn. tuszem l.d.: St. Pochwalski 1916.
Litografia;
wym. komp.: 200 x 170 mm (pl.: 260 x 210 mm);
sygn. oł. p.d.: J. Pochwalski 1918; l.d. "Złoto" 1. odbitka; pod komp. i na odwrocie uwagi autora: Robione we Wiedniu, na nowo na kamieniu 23 XII, zagumowano 3 I....
akwaforta, akwatinta barwna, papier,
25 x 17,5 cm (odcisk płyty),
26,5 x 18 cm (arkusz w świetle oprawy);
sygn. p. d.: Józef Pochwalski,
tytuł l. d.: Statek Węglowy, Bohun III (ołówkiem)
olej, tektura,
36 x 28 cm
sygnowany p.d.: J. Pochwalski | 1908
olej, sklejka,
39 x 32,5cm
sygn. l.d.: Józef Pochwalski 1920