Polski muzeolog i malarz, profesor muzeologii teoretycznej, filozof, przyrodnik.
Ukończył liceum w Radomsku (w 1945 r.), następnie studiował zoologię na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym Uniwersytetu Jagiellońskiego (ukończył w 1951 r.) i grafikę w Katedrze Grafiki Książki krakowskiej ASP u prof. Witolda Chomicza (tytuł artysty plastyka uzyskał w 1956 r.). Był wieloletnim pracownikiem Polskiej Akademii Nauk. Od 1956 r. podjął pracę w Muzeum Przyrodniczym PAN, a później w Pracowni Muzeologicznej (od 1962 r.) przy Instytucie Systematyki i Ewolucji Zwierząt PAN. Dysertację doktorską napisał pod kierunkiem prof. Romana Ingardena na temat teorii ilustracji naukowej, w 1979 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego w zakresie muzealnictwa (na Wydziale Filozoficzno-Historycznym UJ) za rozprawę traktującą o ekspozycji muzealnej jako utworze architektoniczno-plastycznym. Tytuł profesora nauk humanistycznych uzyskał w 1992. Autor ponad 100 artykułów i książek.
Zajmował się również projektowaniem i modernizacją wystaw w muzeach, m.in. w Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce, Akademii Gróniczo-Hutniczej w Krakowie, Ojcowskim Parku Narodowym, Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu, Bieszczadzkim Muzeum Przyrodniczym w Ustrzykach Górnych, Muzeum Tatrzańskiego Parku Narodowego w Zakopanem. Członek Międzynarodowej Rady Muzeów (ICOM). Spuścizna rękopiśmienna, obrazy i rysunki zostały w latach 2004-2012 przekazane do Zbiorów Specjalnych Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie. Ponadto obrazy znajdują się w: Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy, Muzeum Okręgowym w Chrzanowie, Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu, Polskiej Akademii Nauk Oddział w Krakowie, Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Instytucie Filozofii UJ, Stacji Naukowej PAN w Paryżu, Uniwersytecie we Fryburgu, ponadto w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą. W 2009 Biblioteka Główna Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy otrzymała w darze od prof. Świecimskiego 15 jego obrazów.
Pochowany na cmentarzu Rakowickim w Krakowie.
olej na płótnie, 30 x 24 cm, sygn.
Dar Rodziny.
olej na płótnie, 60 x 50 cm, sygn.
Dar Rodziny.
Olej, papier naklejony na tekturę, 31 x 42 cm,
sygn. p.d.: J. Świecimski.
Papier naklejony na tekturę, 48 x 31 cm, w środku prawej krawędzi kompozycji uzupełnienie papieru wykonane przez autora,
sygn. p.d.: J. Świecimski.
olej, papier naklejony na płytę, 40,5 x 30 cm,
sygn. p.d.: J. Świecimski 96.
olej na płycie, 50 x 65 cm, sygn.
Dar Rodziny.
olej, płyta, 53 x 50,5 cm,
sygn. i opisany na odwrocie: J. Świecimski
Tusz, papier; 15 x 16,5 cm
Pochodzenie: kolekcja Jerzego i Ewy Borejszów
Reprodukowany: Jerzy W. Borejsza, Ostatniec czyli ostatni świadek, Wielka Litera, Warszawa, 2018, s. 365
olej na płycie, 60 x 40 cm, sygn.
Dar Rodziny.
olej na płycie, 60 x 40 cm, sygn.
Dar Rodziny.
olej, karton, 72 x 50,5 cm;
sygn. p. d.: JŚwiecimski 98, opisany na odwrocie l. d.: SANTA MARIA / DELLA SALUTE / - VENEZIA / 1998.
olej na płycie, 50x65 cm, sygn.
Dar Pani Małgorzaty Prajer.
olej na płótnie, 32 x 27 cm, sygn.
Dar Pani Małgorzaty Prajer.
olej, płyta; 64 x 48,5 cm;
sygn. p. d.: J Swiecimski;
na odwrocie nalepka z odręczną adnotacją: JERZY ŚWIECIMSKI / Impresja miejska 83 / IMRESSION OF THE OLDTOWN / SANKT SEBALD / NÜRNBERG (?); oraz dwa stemple wywozowe.
olej na płótnie, 61 x 46 cm, sygn.
Dar Pani Małgorzaty Prajer.
olej na płycie, 60 x 40 cm, sygn.
Dar Pani Małgorzaty Prajer.
olej na płycie, 45,5 x 31 cm, sygn.
Dar Pani Małgorzaty Prajer.
olej na płycie, 50 x 40 cm, sygn.
Dar Pani Małgorzaty Prajer.
olej/płyta, 66 x 50 cm, sygn.
Dar Pani Małgorzaty Prajer.
olej na płycie, 64 x 49 cm
olej/płyta,
48 x 68 cm,
sygn.
Olej, dykta;
wym.: 60 x 40 cm; nie
sygn. Praca oprawiona. Obraz ze zbiorów rodziny artysty.
Olej, płyta;
wym.: 46,5 x 32 cm;
sygn. p.d.: J. Św. Praca oprawiona.
olej/płyta
65 x 50 cm
sygn.
olej, płótno,
80 x 60 cm;
u dołu nalepka wystawowa? z tytułem: Spopielone II