Od 1948 r. studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, w późniejszym okresie pod kierunkiem Haliny Jastrzębowskiej (która jednak opuściła uczelnię w 1952 r.), uzyskując w 1953 r. – jako jeden z trzech pierwszych studentów – dyplom ze specjalizacją w zakresie szkła.
Po uzyskaniu dyplomu rozpoczął pracę jako projektant w hucie szkła „Józefina” (od 1966 r. Huta Szkła Kryształowego „Julia”) w Piechowicach, gdzie podczas studiów odbywał praktykę studencką. Nawiązane wówczas kontakty pomogły mu w zorganizowaniu w zakładzie już w 1953 r. ośrodka wzorcującego. Do współpracy w hucie namówił swojego kolegę ze studiów, grafika Zygmunta Waśniewskiego, który zajmował się grawerką. Słuczan-Orkusz pracował w Piechowicach do 1957 r. Tworzone przez niego naczynia użytkowe, jako pierwsze realizacje projektanta, nie były wolne od mankamentów, jednak uwzględniały panujące warunki warsztatowe i ekonomiczne. Większe uznanie spośród prac powstałych w „Józefinie” budziły późniejsze projekty ze szkła kryształowego formowanego odręcznie.
Po odejściu z Piechowic Słuczan-Orkusz prowadził w latach 1957–1959 pracownię szkła przy wrocławskiej Pracowni Sztuk Plastycznych. Jednocześnie w 1959 r. został kierownikiem ośrodka wzorcującego huty szkła „Nysa” w Pieńsku, jedynej wówczas huty w Polsce zajmującej się produkcją szkła oświetleniowego. Projekty artysty z tej dziedziny miały charakter segmentowy; można je było zestawiać w większej liczbie, lub w przypadku mniejszych pomieszczeń, stosować pojedynczo. Doświadczenie w pracy nad szkłem oświetleniowym wykorzystywał po odejściu z „Nysy” w 1964 r., podczas pracy w poznańskiej Spółdzielni Pracy „Lumen”[b] oraz w Zakładach Projektowania Sprzętu Oświetleniowego przy Wojewódzkim Ośrodku Techniki.
W 1968 r. zatrudnił się w krakowskiej filii Instytutu Szkła, gdzie pracował do 1981 r. z przerwą w latach 1974-1979, poświęconych na pracę w Branżowym Ośrodku Wzornictwa przy ZHSGiT „Vitropol” w Sosnowcu. Zakład w Krakowie dysponował dobrą bazą technologiczną, co umożliwiło projektantowi tworzenie serii wyróżniających się pod względem technologicznym szkieł barwnych, cechujących się różnymi fakturami, o charakterze paraunikatowym. Powstawały szkła mleczne, przydymione, w odcieniach żółci, czerwieni, bursztynu, o powierzchniach przypominających tuf wulkaniczny lub szkła antyczne. Projektant sięgał do form rodem z tradycji europejskiej i orientalnej. Do zdobienia projektant wykorzystywał nakładki koliste, nitki i wstęgi opasujące brzuśce, doklejane ucha, karbowane stopy. Pracował również nad zastosowaniem szkła w architekturze. W sferze jego eksperymentów pozostawały luksfery, ścianki działowe, podwieszane elementy dekoracyjne.
W 1971 r. Jerzy Słuczan-Orkusz zaprezentował swoje projekty w galerii Desy na ul. św. Jana w Krakowie. Wystawa spotkała się z tak wielkim entuzjazmem zwiedzających i krytyków, że Instytut zdecydował o otworzeniu sklepu firmowego na pl. Mariackim. Choć archaizujące szkła projektanta cieszyły się popularnością wśród klientów, padały zarzuty, że w niektórych jego projektach granica pomiędzy pomysłem autorskim a historycznymi zapożyczeniami ulega zatarciu.
W okresie 1982–1991 Słuczan-Orkusz pełnił funkcję głównego projektanta HS INCO „Tarnowiec” w Tarnowcu. Projektował dla tego zakładu szkło użytkowe, ale również oświetleniowe. Z tego okresu pochodzą oszczędne w wyrazie naczynia z serii czarno-białej, wykonywane w nieprzezroczystym, dwuwarstwowym szkle sodowym, o kształtach nawiązujących do prostych form geometrycznych (choć zdarzały się również nawiązujące do naczyń z innych epok i kręgów kulturowych). Szkło projektowano zwykle w jednym kolorze, w drugim wykonywano ewentualne ozdobniki.
szkło sodowe, barwione w masie, formowane ręcznie; 14,3 cm
Instytut Szkła i Ceramiki w Krakowie; lata 70. XX w.
szkło barwione w masie, ręcznie formowane; 6 x 17 cm
Krakowski Instytut Szkła, projekt z 1971 r.
szkło sodowe, barwione w masie, formowane ręcznie; wys. 27 cm
Zakład Doświadczalny Instytutu Szkła i Ceramiki w Krakowie, lata 70. XX w.
szkło sodowe, barwione w masie, formowane ręcznie; wys. 14 x 20 cm
Zakład Doświadczalny Instytutu Szkła i Ceramiki w Krakowie, lata 70. XX w.
Stan zachowania: niewielkie ukruszenie jednej z wypustek na podstawie.
szkło sodowe, barwione w masie, formowane ręcznie; wys. 25 cm
Instytut Szkła i Ceramiki w Krakowie, lata 70. XX w.
szkło sodowe, barwione w masie, formowane ręcznie; wys. 21 cm
Zakład Doświadczalny Instytutu Szkła i Ceramiki w Krakowie, lata 70. XX w.
szkło sodowe, barwione w masie, ręcznie formowane; wys. 30 cm;
na spodzie naklejka: Zakład Doświadczalny / Instytut Szkła w Krakowie;
Zakład Doświadczalny Instytutu Szkła i Ceramiki w Krakowie, lata 70. XX w.
szkło sodowe, barwione w masie, ręcznie formowane; wys. 30,5 cm
na spodzie naklejka: Zakład Doświadczalny / Instytut Szkła w Krakowie;
Zakład Doświadczalny Instytutu Szkła i Ceramiki w Krakowie, lata 70. XX w.
por. B....
szkło sodowe, barwione w masie, ręcznie formowane; wys. 35 cm;
na spodzie naklejka: Zakład Doświadczalny / Instytut Szkła w Krakowie;
Zakład Doświadczalny Instytutu Szkła i Ceramiki w Krakowie, lata 70. XX w.
Instytut Szkła w Warszawie, filia w Krakowie
szkło sodowe, barwione w masie, 34 x 13 x 13 cm
szkło barwione w masie na borodowo, ręcznie formowane; wys. 20 cm;
Krakowski Instytut Szkła, wzór W-539/72 z 1972, l. 70. XX w.
Por.: Barbara Banaś, Aleksandra Skorek, W pogoni za kolorem. Jerzy Słuczan-Orkusz, Wrocław...
szkło warstwowe barwione w masie na bordowo i biało oraz bezbarwne; wys. 22 cm;
Tarnowiec, l. 80. XX w.
Stan zachowania: niewielka szczerba przy podstawie.
szkło barwione w masie na czerwono, ręcznie formowane; wys. 23 x 20 x 7 cm;
Krakowski Instytut Szkła, l. 70. XX w;
wzór z 1972 r.
Por.: Barbara Banaś, Aleksandra Skorek, W pogoni za kolorem. Jerzy Słuczan-Orkusz,...
wzór C-573/72, projekt z 1972 r.
szkło barwione w masie na żółto, ręcznie formowane; 17,5 x 24,5 x 17 cm;
Krakowski Instytut Szkła, lata 70. XX w.
Stan zachowania: niewielka szczerba na szczypace, przy samej...
szkło barwione w masie na czerwono i żółto, tonowane, ręcznie formowane; wys. 38 cm;
Krakowski Instytut Szkła, l. 70. XX w.
Por.: Barbara Banaś, Aleksandra Skorek, W pogoni za kolorem. Jerzy Słuczan-Orkusz, Wrocław 2019,...
szkło mleczne i hialitowe; wys. 28 cm i 14 cm;
Tarnowiec, l. 80. XX w.
Instytut Szkła i Ceramiki w Warszawie, Oddział w Krakowie, proj. 1972 r.
szkło sodowe barwione w masie, ręcznie formowane, wys. 23 cm
stan zachowania: pęknięcie technologiczne na spodzie
Huta Szkła Tarnowiec, l. 80. XX w.
szkło sodowe dwuwarstwowe, ręcznie formowane, wys. 19 cm
Huta Szkła Tarnowiec, l. 80. XX w.
szkło sodowe dwuwarstwowe, ręcznie formowane, wys. 23 cm
szkło błękitne barwione z masie; 18 x 12 x 12 cm.
2 poł. XX w
Instytut Szkła w Warszawie, filia w Krakowie
szkło sodowe, barwione w masie, 17 x 18,5 x 11 cm
Instytut Szkła w Warszawie, filia w Krakowie
szkło sodowe, barwione w masie, 24,6 x 12 x 12 cm
szkło, wys. 30 cm
szkło opalizujące, wys. 19 cm
* droit de suite
Zestaw wazonów, proj. Jerzy Słuczan-Orkusz
Huta Szkła Tarnowiec, lata 80. XX w.
szkło hialitowe, ręcznie formowane, dekorowane nitką z mlecznego szkła, wys. 15 cm, szer. podstawy: 15 cm,
szkło warstwowe - bezbarwne i...