Wróć do artystów
MJ

MIERZECKA Janina

(1896-1987)
Dodaj do listy życzeń
(0)
Urodzona we Lwowie. Brała lekcje muzyki u Marii Kelles-Krauzowej, uczennicy Zygmunta Stojowskiego, a rysunku i malarstwa w lwowskiej Szkole Przemysłowej. W zakresie muzykologii kształciła się na Uniwersytecie Jana Kazimierza u Adolfa Chybińskiego, tajniki sztuki graficznej zgłębiała u Ludwika Tyrowicza. W 1910 r. po raz pierwszy wzięła do ręki aparat fotograficzny i nie rozstawała się już z nim do końca życia. Fotografowała jeszcze w szkole swego nauczyciela, potem rodziców, rodzeństwo, dzieci, wnuki i prawnuczki.
Jej mistrzem w dziedzinie fotografii był ówczesny wykładowca tego przedmiotu na Politechnice Lwowskiej Henryk Mikolasch, którego w 1925 r. poprosiła o kilka lekcji. Odtąd fotografowanie stało się jej zawodem i przedmiotem twórczości artystycznej. Brała udział w tzw. "salonach" krajowych i zagranicznych od Chicago po Tokio. Była członkiem Lwowskiego Towarzystwa Fotograficznego, zasiadała w komitecie organizacyjnym Polskiego Towarzystwa Fotograficznego, a od 1931 r. była członkiem Fotoklubu Polskiego. Specjalizowała się w portrecie i pejzażu, uprawiała tzw. "techniki szlachetne". Jej najbardziej znanym zdjęciem był i jest portret prof. Benedykta Dybowskiego. Wraz z mężem, lekarzem, wydała książkę pt. "Ręka Pracująca", do której wykonała sto dwadzieścia fotografii. Jest to jedyny na świecie zbiór fotografii artystycznej rąk ludzi różnych zawodów.
Po II wojnie światowej znalazła się w Warszawie. Zorganizowała niemalże z niczego, specjalistyczną pracownię fotograficzną w Muzeum Narodowym w Warszawie, wykonywała dokumentację fotograficzną zniszczeń Warszawy. Jej zdjęcia zniszczonych budynków Uniwersytetu Warszawskiego znaleźć dziś można w bibliotekach Londynu i Nowego Jorku.
Wraz z Leonardem Sempolińskim, Janem Bułhakiem, Marianem Dederką, Janem Sunderlandem i in. założyła 1946 r. Polski Związek Fotografików (dzisiejszy Związek Polskich Artystów Fotografików).
W 1949 r. przeniosła się do Wrocławia, gdzie odrodziło się przedwojenne Lwowskie Towarzystwo Fotograficzne w postaci Wrocławskiego Towarzystwa Fotograficznego. W Muzeum Śląskim, dzisiejszym Muzeum Narodowym we Wrocławiu, stworzyła kolejną pracownię fotograficzną. Była inicjatorką Gabinetu Fotografiki w tej placówce, gromadzącej najwybitniejsze, ocalałe prace dawnych twórców. W 1967 r. założyła w ZPAF Sekcję Fotografii Naukowej.
W jej spuściźnie artystycznej pozostało kilkaset fotografii zabytków Lwowa i Wrocławia, portrety uczonych, aktorów, artystów pędzla i dłuta. Współpracowała z wszystkimi czasopismami fotograficznymi Jej czasu, pozostawiła wiele albumów, podręcznik "Fotografia zabytków i dzieł sztuki " i dwie książki autobiograficzne "Całe życie z fotografią" (Kraków 1981) i "Mój świat - moje czasy" (Warszawa1989)
W 2007 roku, w dwudziestą rocznicę śmierci, jej prace pokazano w ramach wystawy "XX wiek w fotografii polskiej" przygotowanej przez ZPAF.
Pokaż
140
140

MIERZECKA Janina (1896-1987)

Portret kobiety, 1929

odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier fotograficzny, karton, 15 x 10,5 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'J. MIERZECKA | 1929'
Portret opatrzony odręczną dedykacją: ‘Kochanym Bolkom | na pamiątkę | Maryś | Lwów...

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
32
32

MIERZECKA Janina (1896-1987)

Morning moods

1920s
gelatin silver print, 17.3 x 23.2 cm,
signed and titled on the reverse,
vintage print

The photograph presented here is an example of the excellent technical skill mastered by Mierzecka, who represented the...

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
32
32

MIERZECKA Janina (1896-1987)

Poranne nastroje

lata 20. XX w.
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier 17,3 x 23,2 cm,
sygn. i tytuł na odwrocie,
vintage print

Prezentowana fotografia potwierdza znakomity warsztat przedstawicielki lwowskiej szkoły fotografii....

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji