Urodził się w Warszawie w 1923 r. w ubogiej żydowskiej rodzinie. Wychowanek Domu Sierot prowadzonego w Warszawie przez Janusza Korczaka.
W 1939 r. ucieka z matką i siostrą do Bialegostoku. W 1941 r. wraz z rodziną trafia do białostockiego getta gdzie pracuje w stolarni oraz w atelier kopistów niemieckiego przemysłowca Oscara Steffena.
Po likwidacji getta w 1943 r. trafia do więzienia w Łomży skąd po kilku miesiącach zostaje deportowany do obozu w Sztutowie (Stutthof), później przeniesiony do Birkenau (Auschwitz II), następnie do Aussen-lager- Auschwitz III i przydzielony do Malerkommando 78 Siemens. W związku z ewakuacją przez hitlerowców obozów Auschwitz-Birkenau i Buna (1945 r.) zostaje w transportach śmierci wywieziony do Mauthausen, skąd z powodu przepełnienia obozu jest przetransportowany do Sachsenhausen i następnie do Flossenburga. Podczas ostatniego transportu Flossenburg-Dachau (kwiecień 1945 r.) zostaje ranny w nogę na skutek ostrzeliwania pociągu przez samoloty alianckie i pod koniec kwietnia znaleziony przez żołnierzy amerykańskich pośród konających i zabitych. W czasie powrotu do kraju zostaje zatrzymany na granicy czeskiej, oskarżony o zdradę i osadzony w sowieckim obozie w Sumperku na Morawach, z którego ucieka do Pragi na dwa dni przed zesłaniem do łagrów. W grudniu 1945 r. wraca do Białegostoku, gdzie pracuje przy wznoszeniu grobów na terenie byłego getta.W latach 1946 – 51 studiuje w Wyższej Szkole Sztuk Stosowanych w Pradze, w Pracowni Malarstwa Monumentalnego, pod kierunkiem wybitnego czeskiego artysty, malarza i rzeźbiarza, Emila Filli.
W 1952 r. wraca do Warszawy, współpracuje z czasopismami „Nowa Kultura”, „Przegląd Kulturalny” i „Przegląd Artystyczny”, maluje.W 1955 r. bierze czynny udział w przygotowaniach do Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki zorganizowanej w Arsenale w Warszawie z okazji V Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów pod hasłem „Przeciw wojnie – przeciw faszyzmowi”. Wystawia tam obraz olejny pod tytułem Getto, za który dostaje nagrodę.W 1957 r. otrzymuje miesięczne stypendium Ministra Kultury i Sztuki do Paryża, w którym postanawia pozostać na stałe. Kilkakrotnie wyjeżdża do Izraela na krótsze i dłuższe pobyty gdzie maluje pejzaże z okolic Jerozolimy. W Izraelu urządza kilka wystaw indywidualnych.W 1967 r. zostaje uhonorowany przez Andre Malraux tytułem Chevalier des Arts et des Lettres.
Sztuka jego w głównej i decydującej mierze poświęcona jest przeżyciom i wspomnieniom z getta i obozów koncentracyjnych. Maluje przejmujące, monumentalne obrazy na temat Holokaustu; od 1969 r. tworzy grafiki – akwaforty i akwatinty, w których odtwarza rzeczywistość getta. Maluje również portrety kobiet, pejzaże i martwe natury.Organizuje wiele wystaw indywidualnych we Francji, Izraelu, Czechosłowacji, Norwegii, Szwajcarii. Bierze udział w wystawach zbiorowych. Posiada prace w zbiorach we Francji, w Norwegii, Izraelu i w Polsce.
W 2005 r. odbyła się w Polsce ( Muzeum Narodowe w Krakowie) jego duża, indywidualna, retrospektywna wystawa pt. Izaak Celnikier. Malarstwo Grafika Rysunek.
Za wystawę tę otrzymał w 2006 r. Nagrodę im. Witolda Wojtkiewicza przyznawaną przez ZPAP Okręg Krakowski.
sygn.l.g. Iz. Celnikier
olej, pilśnia,
39,5x79,5 cm
rok 1972, Olej na płótnie, 35 x 27 cm,
Sygn. p.d. „Celnikier” i dat. na odwrociu „21/7/72”
rok 1971, Olej na płótnie, 89 x 129,5
Sygn. p.d. „Celnikier” Na odwrociu płótna
Sygn. i dat. „Celnikier 71”
Akwarela na papierze, 54 x 73 cm,
Sygn. p.d. „Celnikier”
Olej na płótnie, 100 x 100 cm,
Sygn. p.d. „Celnikier” Na odwrociu płótna
Sygn.„Isaac Celnikier”
Olej na płótnie, 50 x 61 cm,
Sygn. p.d. „Celnikier”
Tusz na papierze, 45 x 61 cm, Dedyk. i
Sygn. p.d. „Pour Mr Isaac Karako en toute amitié Isaac Celnikier”
Olej na płótnie, 61 x 38 cm,
Sygn. p.d. „Celnikier”
Tusz na papierze, 49 x 63 cm, Tytuł.
Sygn. i Dedyk. „D'après Rembrandt I Celnikier pour Claudine i Isaac Karako”
Olej na płótnie.
Sygn. dat. p. d.
148 x 113,5 cm
Proweniencja:
Kolekcja KUPFER
Olej na płótnie.
Sygn. p. d.
33 x 24 cm
Proweniencja:
Kolekcja KUPFER
olej, płótno, 75 x 106 cm,
sygn. i dat. p.d.: CELNIKIER 55
Sucha igła na papierze, 39,5 x 44,5 cm (w świetle oprawy),
Sygn., dat. p.d.: „Isaac Celnikier 76 à mon ami Jacques Appelbaum” śr.d. „Niech spadnie na nich nasza krew” l.d. „EA”
Sucha igła na papierze, 18 x 13,5 cm (w świetle oprawy),
Sygn. i dat. p.d. „dla Jacques Appelbaum Celnikier 69”
Olej na płótnie, 81 x 100 cm,
Sygn. p.d. "Celnikier"
Sucha igła na papierze, 34,5 x 38,5 cm,
Sygn. i dat. p.d.: „à Jacques [Appelbaum] Isaac 73”, śr.d. „Aux … en pamiątka du Terrage”, l.d. „EA”
Sucha igła na papierze, 37,5 x 42 cm (w świetle oprawy),
Sygn., dat. i dedyk. p.d.: „Isaac Celnikier 76 à mon ami Jacques A.” śr.d.: "(Dzieciństwo III) - J. Korczak" l.d. „EA"
Olej na płótnie, 130 x 89 cm,
Sygn. i opis. p.d. „ISAAC La Guérison”
Sucha igła na papierze, 20,5 x 26 cm (w świetle oprawy),
Sygn. p.d.: „dla Jacquesa i Maryse Isaac” l.d. „August 73”
Olej na płótnie, 50 x 65 cm,
sygn. p.d. "I Celnikier”,
na odwrocie tytuł "Synaj 73" i data "74"
Sucha igła, 39 x 36,5 cm,
sygn. i dat. p.d. „Isaac Celnikier 76 à Jacques Applebaum czule”, l.d. EA (épreuve d'artiste) i tytuł w dolnej części pracy
Barwna akwatinta, 54,5 x 64 cm,
sygn. i dat. p.d. „Isaac Celnikier 73”, w środku tytuł i dat. „Alerte 73” oraz l.d. ed. „4/60”
Technika mieszana na papierze, 44 x 60 cm,
sygn. i dat. p.d. "I Celnikier 60"
Sucha igła, 24 x 24,5 cm,
sygn. p.d. "Isaac Celnikier" i l.d. EA (épreuve d'artiste)
Olej na płótnie.
Sygn. l. d.
Sygn. na odwrocie.
24 x 14,5 cm
Proweniencja:
Kolekcja KUPFER