Wróć do artystów
MA

MESSAGER Annette

(ur. 1943)
Dodaj do listy życzeń
(0)
Mieszka i pracuje w Malakoff we Francji. W latach 60. studiowała w L’Ecole des Arts Décoratifs. Wydarzenia maja 1968 roku miały wpływ na początki jej działalności twórczej. Wczesne prace dotyczyły miejsca kobiety w społecznej hierarchii. Sięgając do estetyki i materiałów użytku codziennego przekraczała ramy tzw. „sztuki wysokiej”. W latach 70. rozgraniczyła życie Annette-artystki i Annette-kolekcjonerki dzieląc swoje niewielkie paryskie mieszkanie na dwie przestrzenie przeznaczone odpowiednio na działalności z obu dziedzin. Wówczas powstały serie Kolekcji gromadzących zdjęcia, wycinki z gazet i pamiątki z życia codziennego artystki. W następnych latach Messager wprowadziła do swojego języka wizualnego fotografię. Ważnym tematem jej prac było ciało. Serie Chimer i prace o estetyce wotywnej tworzyły czarnobiałe zdjęcia dłoni, nóg, twarzy, na których artystka rysowała i malowała. Możliwość zatrzymania chwili była według artystki cechą wspólna z techniką wypychania i preparowania zwierząt – w tej technice powstała seria prac Pensjonariusze, czy późniejsze Anonimy. W następnych latach jej instalacje stały się bardziej przestrzenne, teatralne w efekcie monumentalne. Pojawiły się mechanicznie poruszane elementy (jak w Przegubowebezprzegubowe, 2002), wprowadziła do swojego języka formalnego woale i ogromne wypychane formy. Jej charakterystyczny styl i język wizualny rozwijał się na przestrzeni ponad czterdziestu lat pracy twórczej. Swego rodzaju zwieńczeniem stała się instalacja Kasyno (2005) wyróżniona Złotym Lwem podczas 51. Międzynarodowej Wystawy Sztuki w Wenecji. Użyta wówczas płachta materiału, animowana za pomocą podmuchów powietrza, wzbogaciła język estetyczny Messager.

Swoje prace prezentowała na licznych wystawach indywidualnych, m.in. w: Museum of Photography (Moskwa, 2010), MARCO – Museo de Arte Contemporáneo (Monterey, 2010), Harward Gallery (Londyn, 2009), Museum of Contemporary Art. (Seul, 2008), Mori Art Museum / Mori Art Center (Tokio, 2008), EMMA – Espoo Museum of Modern Art (Espoo, Finlandia, 2007), Centre Georges Pompidou (Paryż, 2007), La Biennale di Vanezia (2005), Museet for Samtidkunst (Oslo, 2004), Museo de Arte Moderno (Buenos Aires, 1999), Musée des Arts d’Afrique et d’Océanie (Paryż, 1998), Museum of Contemporary Art (Miami, 1997), CAPC Musée d’art. Contemporain (Bordeaux, 1996).

We współpracy z kompozytorem Gérardem Pessonem przygotowała specjalny projekt Rubato ma glissando w ramach Festiwal d’Automme (Paryż, 2008).



Brała udział w wystawach zbiorowych: Pinchuk Art. Cente (Kijów, 2010), Kunstmuseum (Berno, 2010), ESSL Museum – Kunst der Gegenwart (Wiedeń, 2009), Musée du Louvre (Paryż, 2009), Contemopary Art Museum (Huston, 2009), MOCA (Los Angeles, 2008), Muesum Ludwig (Kolonia, 2006), Espai d’art Contemporian de Castelló (Hiszpania, 2003) i wiele innych.