W ostatni weekend września odbyła się kolejna już edycja Warsaw Gallery Weekend, w ramach którego otworzono wystawy przygotowane przez 43 galerie, zarówno te mające stałą siedzibę w Warszawie, jak i kilka gościnnych (Esta, Łęctwo, Kim?, Krupa, Molski, Longtermhandstand & VUNU, Piana, Widna). Jeśli cały czas macie niedosyt sztuki, lub kilka zagranicznych propozycji rozbudziło Waszą ciekawość międzynarodowymi artystami, chciałabym polecić bardzo interesujące cykliczne wydarzenie – „curated by”, które już po raz szesnasty odbywa się w stolicy Austrii.
Otwarty 17 września festiwal galerii wiedeńskich trwa do 19 października. Jak co roku, każda z uczestniczących instytucji zaprosiła międzynarodowych kuratorów, którzy przygotowali specjalne wystawy. W odróżnieniu od WGW, to nie są wystawiennicze propozycje w ramach „stajni” uczestniczącej galerii. Kuratorzy mają swobodę doboru artystów. Temat przewodni 16 edycji wydarzenia to „Untold narratives” i to wokół opowiadania historii do tej pory niewypowiedzianych krążą propozycje wystawiennicze. Niektóre z nich są liryczną, ponadczasową opowieścią o kondycji człowieka i świata, inne osadzone zostały w wydarzeniach aktualnych, jeszcze inne (nimi zajmę się w kolejnym artykule) za punkt wyjścia obrały archiwa.
Agnes Scherer, MEYER*KAINER, curated by Eva Birkenstock, zdjęcie: Dobromiła Błaszczyk
Jedną z takich propozycji doświadczymy odwiedzając galerię Mayer-Kainer, która prezentuje malarstwo, rysunki, obiekty i muzykę, dzięki którym niemal dosłownie możemy wejść w środek historii. Agnes Scherer pod kuratorską opieką Evy Birkenstock stworzyła wciągający widza do środka galerii envirenment. Artystka prowadzi widza przez kolejne odsłony pozornie baśniowej historii rozwijającej się w trakcie naszego wchodzenie w głąb galerii. Figuratywne rzeźby ewoluują na naszych oczach jak postaci w teatrze, towarzyszące im obiekty dopowiadają opowieść i jak rekwizyty w spektaklu budują atmosferę. Ta scenograficzna instalacja opowiada tragiczną historię Marie Antoinette. Rozpięta jest pomiędzy brutalnością rewolucji i spokojem wiejskiego zacisza, pomiędzy zhierarchizowaną strukturą władzy, przywilejów a buntem, chęcią przepisania historii, odwrócenia piramidy wartości. Barokowość i szczegółowość ujęcia XVIII wiecznej historii wciąga w niemalże bajkowy świat, gdyż łatwo zapomnieć, że to prawdziwy dramat jednostki. Gdy jednak wyjdziemy z galerii to silna warstwa wizualna zaciera się, a to co pozostaje to wrażenie obecności i niezwykłej aktualności w dzisiejszych czasach tych napięć, które w różnych zakątkach Europy i świata ciągle wrzą pod wpływem zaciekłej walki między wartościami, przekonaniami a lokalne rewolucje stają się światowymi konfliktami.
Agnes Scherer, MEYER*KAINER, curated by Eva Birkenstock, zdjęcia: Dobromiła Błaszczyk
David Deutsch, Krobath Wien curated by Ugo Rondinone, zdjęcie: Dobromiła Błaszczyk
Na przeciwległym biegunie jeśli chodzi o sposób opowiadania o kondycji człowieka jawi się wystawa w galerii Krobath Wien. Chciałabym polecić Państwu tę przepiękną i zarazem melancholijną podróż autorstwa Davida Deutsch’a (ur. 1943 r.). Jego syntetyczny świat, brutalnie malowany, jakby wyrosły spod ręki dziecka posiadającego na orędziu ograniczoną do brązów, szarości i zgniłych zieleni paletę barwną, przywołuje na myśl samotność stojących postaci Giacomettiego, lub podpierających ściany, zagubionych w świecie, złamanych przez życie, czekających postaci Samuela Becketta. Jest to tym bardziej niezwykła opowieść o odosobnieniu człowieka w duchu egzystencjalizmu, gdyż kuratorowana jest przez Ugo Rondinone słynącego z zamiłowania do ostrych i żywych barw oraz monumentalnych form (pamiętamy jego jaskrawo żółtą rzeźbę z tegorocznego Unlimited w ramach targów Art Basel) – napięcie estetyczne na linii kurator-artysta tym bardziej podbija kameralność i intymność malarskich opowieści Davida Deautsch’a.
David Deutsch, Krobath Wien curated by Ugo Rondinone, zdjęcia: Dobromiła Błaszczyk
Tekst i zdjęcia: Dobromiła Błaszczyk