Sopocki Dom Aukcyjny ma zaszczyt zaprosić Państwa na wyjątkową aukcję Dzieł Sztuki w Sopocie, która odbędzie się już w tę sobote, 23 listopada o godzinie 16:00. Oferta jest niezwykle bogata i różnorodna.
Katalog otwiera wybitna praca Juliana Fałata „Śnieg” z 1906 roku. Obraz jest mistrzowskim ukazaniem przez Fałata bezmiaru i piękna zimowego pejzażu. Praca jest jedną z najlepszych w całej twórczości artysty.
Na zdjęciu powyżej: Julian FAŁAT (1853 - 1929 ), Śnieg, 1906 r., olej, płótno, 76 × 199 cm, sygn. i dat. l. d.: „Jul. Fałat/906”
Na uwagę zwraca również praca Jeremiego Kubickiego, artysty, którego prace pojawiają się na aukcjach niezwykle rzadko. Obraz „Manewry” z 1937 roku to pozycja z bogatą historią wystawienniczą. Ta wielowątkowa kompozycja stanowi kwintesencję unikalnego stylu artystycznego malarza, należącego do Bractwa św. Łukasza. „Manewry”, zachowane jako jedne z nielicznych prac Jeremiego, mają niezwykle unikatową wartość historyczną, artystyczną jak i kolekcjonerską.
Jeremi KUBICKI (1911 - 1938), Manerwy, olej, stiuk (partie architektury), deska, 160 × 239 cm w świetle ramy
W ofercie aukcji nie zabrakło również prac Jacka Malczewskiego. Na aukcji są dwa portrety autorstwa tego artysty. „Portret Antoniego Goetz-Okocimskiego” z 1917 roku to przykład świetnego warsztatowo portretu. Obraz ten należał do kolekcji samego sportretowanego - trzeciego i ostatniego właściciela Browaru Okocim. Drugim portretem autorstwa Jacka Malczewskiego jest wizerunek jego wielkiej Muzy - pani Marii Balowej, z 1904 roku.
Jacek MALCZEWSKI (1854 - 1929), Portret pani Marii Balowej, 1904 r., olej, papier naklejony na tekturę, 25 × 35,5 cm, sygn. i dat. l. g.: „J Malczewski 904”
Unikatową pozycją stanowi „Portret Zbigniewa Horodyńskiego” pędzla Józefa Brandta. Obraz jest jedynym konnym portretem przedstawiającym współczesną artyście osobę.
Józef BRANDT (1841 - 1915), Portret Zbigniewa Horodyńskiego, ok. 1895 r., olej, płótno, 72 × 62 cm, sygn. p. d.: „Józef Brandt/z Warszawy/ Orońsko”
Zaproszeniem do zwiedzenia urokliwych uliczek Paryża jest praca olejna Józefa Pankiewicza i jego „Widok rue Bourbon-le-Chateau w Paryżu”.
Józef PANKIEWICZ (1866 - 1940), Widok rue Bourbon-le-Chateau w Paryżu, 1925 r., olej, tektura, 41 × 33 cm, sygn. l. d.: „Pankiewicz”
Malarstwo École de Paris reprezentują takie znamienite nazwiska jak Mojżesz Kisling i jego przepiękny „Akt” z 1948, czy portret Meli Muter przedstawiający mężczyznę w okularach, najprawdopodobniej Bolesława Nawrockiego.
Mojżesz KISLING (1891 - 1953), Akt, 1948 r., olej, płótno, 41 × 33 cm, dat. p. d.: „Paris 1948”, sygn., dat. i opisany na krośnie: „Kisling /Paris 1948”
Polecamy szczególnej uwadze również prace m.in. Zofii Stryjeńskiej „Dziewczyna z okolic Lublina”, czy Wlastimila Hofmana, w tym poruszającą scenę „Zaduma nad ptaszkiem” z 1931 roku.
Zofia STRYJEŃSKA (1891 - 1976), Dziewczyna z okolic Lublina, przed 1939 gwasz, tektura, 41 × 32,5 cm w świetle passe-partout, sygn. l. d.: „Z. STRYJEŃSKA”
Jacek MALCZEWSKI (1854 - 1929), Portret Antoniego Goetz-Okocimskiego, 1917, olej, tektura, 103 × 73,3 cm, sygn. i dat. p. g.: „J Malczewski |1917”
Mela MUTER (1876 - 1967), Portret mężczyzny w okularach, (Bolesław Nawrocki?), lata 60-te XX w., olej, sklejka, 61 × 50 cm w świetle oprawy, sygn. l. g.: „MUTER”
Wlastimil HOFMAN (1881 - 1970), Zaduma nad ptaszkiem, 1931 r., olej, płyta, 50,5 × 61 cm, sygn. i dat. p. d.: „Wlastimil Hofman/ 1931”