ZNAK WODNY - wystawa katastroficzna


22.03.2024 - 27.04.2024

Dokładnie pięć miesięcy temu, 22 października na Warszawę spadła gigantyczna ulewa. W ciągu kilku godzin stolicę zalały masy wody – opad jaki przewiduje się na okres miesiąca. W konsekwencji tego wydarzenia została zalana Kwiaciarnia Grafiki. W światowy dzień wody, 22 marca, w pięć miesięcy po wydarzeniu odsłaniamy wystawę pokazującą zalane grafiki w kontekście prac współczesnych artystek i artystów.

Woda zabrała się do dzieła. Kiedy na skutek chaosu pogodowego Kwiaciarnia Grafiki została zalana, a kilkaset wydruków znalazło się pod wodą, zdecydowaliśmy się pokazywać wyłowione prace jako współtworzone i podpisane przez żywioł. Pomarszczenia podłoża i przebarwienia, jakie woda naniosła na prace graficzne, nazwaliśmy znakiem wodnym jak się określa filigrany wtopione w dokumenty potwierdzające ich autentyczność. Czy przypominasz sobie aktywistów klimatycznych wylewających zupę na martwe natury w muzeach i pytających, czy sztuka ma być tylko dekoracją i środkiem do gromadzenia kapitału, czy może jeszcze z nami rozmawiać na temat realnego kryzysu i zapowiadanej katastrofy? W ekspresji żywiołu zobaczyliśmy certyfikat potwierdzający katastroficzność naszych czasów.

Wystawa „Znak wodny” pozwala na wzmocnienie świadomości wody, która leży u źródeł wszystkich wyobrażeń duchowych ludzkości i globalnych wyzwań współczesności. Żywioł wody w niedoborze i nadmiarze jest wspólnym mianownikiem kryzysów i niepokojów, a prawo do wody stanowi jedno z największych wyzwań politycznych epoki kapitałocenu. Woda jest warunkiem powstania życia, jakie znamy, a często wręcz jego synonimem. Poszukiwania życia w kosmosie lub na innych planetach sprowadzają się do poszukiwania wody. Ziemię nazywamy błękitną planetą od koloru wody, którą ją ożywia. Jesteś wodą. Gdyby to zdanie było tobą, prawie całe, z wyjątkiem dwóch słów, składałoby się z wody.

Osoby artystyczne: Basia Bańda, Vlad Boyko, Sławek ZBIOK Czajkowski, Grupa Centrala (Małgorzata Kuciewicz, Simone De Iacobis), Jacek Damięcki, Rafał Dominik, Maurycy Gomulicki, Małgorzata Gurowska, Kolektyw HYDROZA (Jadwiga Janowska, Jagoda Malanin, Iga Mroziak, Kasia Rysiak, Milena Soporowska i Kasia Ślesińska), Marta Ignerska, Marta Kwiatek, Henryk Kwiatek, Jeremi Mroziński, Ivo Nikić, Stefan Paruch, Katarzyna Pia, Justyna Plec, PX CEREMONY, Karol Radziszewski, Agnieszka Rayss, Zofia Rogula, Kuba Rudziński, Wilhelm Sasnal, Helena Stiasny, Rafał Szczepaniak, Michał Szuszkiewicz, Szymon Szymankiewicz, Arkadiusz Szwed, Aleksandra Waliszewska, Mariusz M-CITY Waras, Rafał Wilk, Wiur, Julia Woronowicz.

Osoba kuratorska: Paweł Brylski
Żywioł: Woda
Organizacja: Kwiaciarnia Grafiki, Biuro Wystaw

Paweł Brylski – Autor tekstów i twórca wystaw, jego zainteresowania oscylują między sztukami wizualnymi a literaturą, zajmuje się językiem, narracjami i negocjowaniem sposobów mówienia o sztuce. Interesuje go gra koncepcjami muzealnymi oraz sprzężenie praktyk artystycznych z dystrybucją wiedzy. Kiedy nie robi wystaw, zajmuje się pisaniem słów piosenek.

Woda – W przednaukowej filozofii przyrody woda była jedną z podstaw rzeczywistości materialnej. Tales z Miletu widział w niej Arché: podstawową zasadę]. Dla Empedoklesa i Arystotelesa woda była jednym z czterech klasycznych żywiołów, które przez wzajemne połączenia tworzyły rzeczywistość. Była też jednym z pięciu żywiołów w tradycji chińskiej i japońskiej. Symbolizuje życie, płodność i oczyszczenie (choć bywa także ukazywana jako siła zła, zwłaszcza w przeciwstawieniu wody czystej i brudnej).
Woda jest częstym elementem mitów kosmogonicznych. Bywa też uważana za medium ułatwiające przejście z jednego świata do drugiego (w mitologii greckiej Charon przewoził łodzią duszę zmarłego do Hadesu, gdzie pijąc wodę ze źródła Lete zapominała o minionej egzystencji. W wielu religiach zanurzenie w wodzie symbolizuje oczyszczenie i odrodzenie (por. chrzest). źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Woda

Biuro Wystaw to przestrzeń prezentacji sztuki współczesnej Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej, prowadzona przez Sarmena Beglariana i Sylwię Szymaniak. Biuro Wystaw działa od 2006 roku, pokazując projekty w przestrzeniach galeryjnych i muzealnych, jak i w przestrzeni publicznej.

Kwiaciarnia Grafiki – warszawska pracownia, która od ponad dekady propaguje kulturę sitodruku w imię demokratyzowania dostępu do sztuki. Tą ręczną techniką drukarską wykonują zlecenia, autorskie projekty, jednak przede wszystkim zapraszają osoby artystyczne do wspólnej przygody z serigrafią. Współpracują z m.in. Maurycy Gomulicki, Karol Radziszewski i Aleksandra Waliszewska. Serigraficzne artefakty propagują online via https://graphicsflowershop.com/ Za Kwiaciarnią Grafiki stoją Marta Kwiatek — ilustratorka, kierowniczka pracowni sitodruku i rysunku na School of Forms oraz Kwiatek — robotnik sztuki, cyklista. W swych działaniach kładą nacisk na współpracę, partycypację, ponowne przetwarzanie. Robią wystawy pod hasłem „Liberté, Égalité, Serigrafité!” Na co dzień działają na warszawskim Powiślu (obecnie pracownia w stanie odbudowy), gdzie swą przestrzeń zmieniają w zależności od typu działania. Od pracowni sitodruku przez przestrzeń współpracy po galerię. Organizują wycieczki rowerowe Tour de Varsovie. Angażują się w sprawy lokalne, walczą o uratowanie toru kolarskiego Orzeł — Nowe Dynasy w Warszawie.  Prowadzą plenerowe galerie TOR oraz AdHOK z Konradem Trzeszczkowskim.

ZNAK WODNY – wystawa katastroficzna
Otwarcie: 22 marca, godzina 18.00 - 22.00
Biuro Wystaw
, ul. Krakowskie Przedmieście 16/18, lok. 4, Warszawa
Wystawa czynna do 27 marca
Wystawę można zobaczyć codziennie w dniach 23–27 marca 2024 (sobota–środa), w godz. 12.00–18.00.

Wydarzenia w ramach wystawy:
• Na otwarcie wystawy polecamy zabrać ze sobą jasny materiał. W pewnym momencie Kwiaciarnia Grafiki przeprowadzi akcję sita na żywo. Bohaterem akcji będzie kropla wpisana w kształt kuli ziemskiej, która nie jest już symbolem zasilającej i karmiącej wody, a raczej znakiem ostrzegawczym przed dramatycznymi zmianami, które fundujemy sobie w imię kapitałocenu.
• Oprowadzanie kuratorskie w dniu 23 marca 2024 (sobota), o godz. 16.00
Prowadzą: Paweł Brylski, Katarzyna Pia, Michał Szuszkiewicz, Kwiaciarnia Grafiki.
• Oprowadzanie w dniu 27 marca, o godz. 18.00, w ostatni dzień wystawy.
Prowadzą: Paweł Brylski, kolektyw Hydroza, Kwiaciarnia Grafiki.



Basia Bańda, Na obniżenie ciśnienia #3
Serigrafia powstała z pandemii była odpowiedzią na problem z malowaniem obrazów na płótnie jaki odczuwała Bańda w tym czasie. Obecny niepokoj zastąpiło malowanie. Tak powstała seria akwarel na obniżenie ciśnienia. Na podstawie jednej z nich powstała serigrafia. 22 października 2023 zyskała nową warstwę żywiołu wody, który przelał się przez Kwiaciarnię Grafiki.
Serigrafia 2020, woda 2023, serigrafia 2024


Vlad Boyko, Wykwit Średni
Serigrafia ta, to efekt stażu w Vlada Kwiaciarni Grafiki. Gdy poznaliśmy Vladka na pytanie, dlaczego sitodruk, odpowiedział — W tym momencie dla mnie jest to medium, które łączy wirtualność i rzeczywistość. Czuję w tym więcej wagi i prawdy. 22 października 2023 zyskała nową warstwę żywiołu wody, który przelał się przez Kwiaciarnię Grafiki.
Serigrafia 2020, woda 2023, serigrafia 2024


CENTRALA (Simone De Iacobis, Małgorzata Kuciewicz)
Dryfująca architektura, 2020-2021
Studium form jako wstęp do radykalnego przedefiniowania miejskiej infrastruktury, która w okresach dostatku wody miałaby dryfować, a w okresach suszy osiadać na lądzie. Zawieszając przekonanie o statyczności architektury CENTRALA bawi się archetypami arki (okrągłej łodzi) oraz architektury, dokonuje transformacji znanych form w poszukiwaniu nowych znaczeń, czasami poprzez sam akt umieszczenia kopiowanej formy architektonicznej w wodzie.
makieta / model by Onimo, 2021
Opracowanie w okresie marzec-listopad 2021 w ramach stypendium MKiDN


Jacek Damięcki, Wisła, 2005
Szkic do opracowań nowej formy – możliwej zmiany koryta rzeki Wisła. Na skutek obrotowej siły grawitacyjnej ziemi rzeka meandruje – zmienia swoje koryto, nieustannie odkształca się. Wszystko jest w ruchu. Nieustannie postępuje proces sukcesyjny w naturze. Nie ma stałych elementów – form stałych, wszystko się zmienia, następuje sukcesja form. Prawa naturalne powodują, że środowisko jest zmienne, ciągle znajduje się w sukcesji.
Szkic, kolaż, folia, kalka, archiwum Jacka Damięckiego, dzięki uprzejmości Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej


Kwiaciarnia Grafiki, ZNAK WODNY, 2024
Kropla wpisana w kształt kuli ziemskiej nie jest jednak symbolem zasilającej i karmiącej wody, a raczej znakiem ostrzegawczym przed dramatycznymi zmianami, które przynosi antropocen i kapitałocen. Sygnet swą premierę miał we wrocławskim NOWYM ZŁOTYM, teraz jest motywem oprawy graficznej wystawy, który również pojawia się na pracach, które zostały zalane.
Plik cyfrowy, sitodruk


Henryk Kwiatek, Syrenka
Syrenka w Warszawie ma wiele przedstawień. Jednak ta emanacja ukryta, gdzieś pomiędzy szafami modernistycznego osiedla „Za Żelazną Bramą” stała się inspiracją do serigrafii Kwiatka. Rzeźba-fontanna autorstwa RYSZARDA KOZŁOWSKIEGO, niczym betonowa biżuteria pręży się tu od 1972 roku. Tutaj rażona prostotą ascetycznego wektora Henryka Kwiatka. 22 października 2023 zyskała nową warstwę żywiołu wody, który przelał się przez Kwiaciarnię Grafiki.
Serigrafia 2018, woda 2023, serigrafia 2024


Kuba Rudziński, Transparent
Serigrafia Kuby Rudzińskiego oparta jest na kroju pisma TRANSPARENT, który wziął swoją nazwę od pierwszego zastosowania – znalazł się na transparencie akcji List odtwarzającej happening Tadeusza Kantora z 1967 r. Akcja była gestem artystycznego protestu przeciwko majowej dacie korespondencyjnych wyborów prezydenckich, które ostatecznie się nie odbyły „z powodu nieodbycia”. Autorem projektu graficznego transparentu, jak i liter wykorzystanych do napisu „Żyć nie, umierać” jest Kuba Rudziński, projektant mieszkający na co dzień w Berlinie, uczestnik tej akcji. Kuba zajmuje się projektowaniem krojów pism od kilku lat. 22 października 2023 zyskała nową warstwę żywiołu wody, który przelał się przez Kwiaciarnię Grafiki.
Serigrafia 2020, woda 2023, serigrafia 2024


Rafał Wilk, Krajobraz po wiejskiej komunii, 2023
Malarstwo Rafała Wilka jest wizualnym zapisem błądzenia i intymnego spotkania z naturą wyzwoloną z użyteczności, celowości i kontroli. Obserwacja rozlewisk jest konsekwencją i rozwinięciem praktykowanych przez artystę przedstawień zarastania przez roślinność ruderalną terenów porzuconych przez człowieka. Tytuł pracy kieruje uwagę w stronę napięć między nurtem Liwca, rzeki na granicy Mazowsza i Podlasia, a przejawami społecznego nacisku.
Akryl i olej na płótnie

 

Biuro Wystaw | Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej

ul. Krakowskie Przedmieście 16/18

00-325 Warszawa

22.03.2024 - 27.04.2024

wernisaż

22.03.2024

18:00