Prace autorstwa artystów z Polski, Niemiec i Ukrainy, już od 1 września będzie można oglądać w Galerii Ring w Legnicy. Będzie to pierwsza możliwość spotkania się z dziełami, które powstały podczas rezydencji twórczej w gospodarstwie artystyczno-ekologicznym FLOWLAND w Tarczynie, koło Wlenia.
Wystawa pt. Ziemia pamięta to pierwsza prezentacja dzieł, które powstały podczas letniej rezydencji dla artystów i artystek w Tarczynie. Szóstka twórczyń i twórców polskiego, niemieckiego i ukraińskiego pochodzenia, przez blisko miesiąc zagłębiała się w lokalną historię i nieustannie krzyżujące się tu wątki kulturowe, narodowościowe i społeczne, czego wynikiem są realizacje artystyczne.
Viktoriia Tofan przyglądała się terytorium Tarczyna i stawiała pytanie o jego początek i koniec, kwestionując budowanie tożsamości narodowej poprzez wyznaczanie granic. Lisa Maria Baier upamiętniła wszystkie ofiary nacjonalizmu w kontekście zmienianych linii granicznych i przesiedleń. Wychodząc od tragicznej historii swojej babci stworzyła rzeźbę dosłownie z tarczyńskiej ziemi. Zbiór poezji Theo Guicheron-Lopez, w przekładzie Patrycji Plich, to poszukiwania znaczeń i powiązań wokół pojęcia ziemi rozumianej jako grunt i gleba, ale także szerzej: ziemi pod stopami i Ziemi. W swoim lirycznym reportażu Anastasiia Zuzuliak, sportretowała z kolei współczesny Tarczyn, skupiając się na splocie codziennych działań ludzi z silnie obecną tu przyrodą. W ujętym przez fotografkę sielskim obrazie wsi wyczuwalny jest jednak rodzaj niepokoju związanego z zawiłą historią tych ziem. Bartłomiej Puch również pracował z krajobrazem okolic, tworząc współczesne wersje dwudziestowiecznych widokówek. Interesowały go także zdziczałe czereśnie oraz to, że uprawy pierwotnych mieszkańców karmią obecnych, a spadające na ziemię pestki mogą dać początek nowym drzewom. Wreszcie Oscar Lebeck w swojej instalacji video ujawnia zarośnięte fundamenty obozu koncentracyjnego. Przypomina, podkreśla nieistniejące mury, uwidaczniając obrys pomieszczeń i nagie podłoże.
Każde z nich prowadzi swoje badania w inny sposób i sięgają po różne narzędzia, jednak łączy ich wrażliwość i skupienie. Wiąże ich także tarczyńska ziemia, która stała się na krótki okres ich domem. – mówi Jagna Domżalska, kuratorka wystawy.
W czasie wernisażu będzie można porozmawiać z artystami o prezentowanych pracach, a także wziąć udział w performansie realizowanym przez Theo Guicherona i Patrycję Plich, który odbędzie się przed galerią. Warto dodać, że podjęte przez artystki i artystów działania mogą być istotnym wkładem w archiwizację kultury niematerialnej wyjątkowego obszaru, jakim jest Dolny Śląsk, a także stać się ważnym punktem wyjścia do dalszych działań kulturalnych.
Słowo ziemia, niosące w języku polskim kilka znaczeń, okazało się też wspólnym mianownikiem powstałych prac. To wciąż ta sama ziemia - niemy świadek wydarzeń; miękka i ciepła przyjmuje każdy ludzki krok. Człowiek zostawia ślady, a ziemia zapamiętuje wszystko. Ziemia pamięta.– mówi dalej Jagna Domżalska.
Jest to pierwsze wydarzenie z cyklu zaplanowanych na tę część roku działań podsumowujących W/E Lab Residency. Kolejne odsłony projektu odbędą się w Tarczynie, Görlitz oraz we Wrocławiu, gdzie również podczas spotkania w OP ENHEIM nastąpi zakończenie projektu.
Artyski i artyści:
Lisa Maria Baier, ur.w 1988 roku w Görlitz. Ukończyła studia na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Dreźnie oraz na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Budapeszcie. W swoich pracach udaje jej się w szczególny sposób wyrazić ambiwalencje, dyskomfort i wątpliwości dzisiejszego młodego pokolenia w kontaktach z dziedzictwem kulturowym. Jej prace wideo i instalacje przestrzenne ukazują ciągły proces negocjacji na temat znaczenia motywów i obrazów pochodzących z osobistego archiwum. Mieszka i tworzy w Dreźnie. .
Theo Guicheron, artysta wizualny, mieszka i pracuje w Lipsku i Merserburgu (Niemcy). Studiował w Multimedia School (Paryż). Współzałożyciel przestrzeni artystycznej „Fuite" w Marsylii (Francja). Od 2023 r. współtworzy z Patrycją Plich studio artystyczne „Passe-Point" działające między Lipskiem a Merserburgiem a Arles (FR).
Oscar Lebeck, ur. w 1993 roku w Hamburgu. Studiował na Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku. Jego prace dotyczą reprezentacji i wizualizacji śladów historii. W swoich pracach bada postrzeganie miejsc przesiąkniętych historią i stymuluje myślenie o wszechstronności reprezentacji reliktów strukturalnych.
Bartłomiej Puch, antropolog kulturowy i artysta wizualny. Student Fotografii Intermedialnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Absolwent Etnologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Związany z Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu, gdzie w ramach projektu „Teatr na Faktach” współtworzył dwa spektakle dokumentalne: „W końcu będzie ciepło” (2020) oraz „Alternatywne życie, czyli traktat o snach” (2021). Moderator warsztatów kreatywnego pisania Loesje.
Viktoriia Tofan, artystka wizualna, urodzona w 1993 roku w Dnipro, w Ukrainie. Żyje i pracuje we Wrocławiu. Tofan studiowała malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, którą ukończyła dyplomem magistra z wyróżnieniem w 2019 roku. Dwa lata wcześniej otrzymała dyplom licencjata z malarstwa sztalugowego i ściennego w Narodowej Akademii Sztuk Pięknych i Architektury w Kijowie. Wzięła udział w wielu wystawach i przeglądach w kraju. Mieszka i pracuje we Wrocławiu.
Anastasiia Zazuliak, absolwentka programu Canon Student Development Program 2022. Aktualnie studentka programu VII Academy. Jej prace były wystawiane na Ukrainie, w Polsce, Czechach, Litwie, USA, Niemczech i innych krajach. Koncentruje się na tematyce tożsamości, migracji, traumy czy dzieciństwa.
Kuratorka: Jagna Domżalska
Zjęcie powyżej: LISA MARIA BAIER, WHERE THE BORDER IS, FOTOGRAFIA, 2023 | WE LAB RESIDENCY / OP ENHEIM
ANASTASIIA ZAZULIAK, ESSAY TAKE ME BACK TO EDEN, FOTOGRAFIA, 2023 | WE LAB RESIDENCY / OP ENHEIM
OSCAR LEBECK, VINCULA VIDEO, 2023 | WE LAB RESIDENCY / OP ENHEIM
THEO GUICHERON & PATRYCJA PLICH, SOL LANDE ZOL LANDA, ARTIST’S BOOK, HAND-CARVED POLISH MARBLE, ALDER WOOD, PAPER, LINEN, 26.9X10.2X3 CM