Wallspace Gallery zaprasza do odwiedzenia wystawy „Zgasić światłość wiekuistą”, która prezentuje przeobrażenia wizji duchowości zarówno w twórczości artystów dziś określanych jako klasycy awangardy jak i najmłodszego pokolenia malarek i malarzy. Wystawa potrwa do 14 czerwca.
Prace ujęte na wystawie „Zgasić światłość wiekuistą. Przeobrażenia wizji duchowości” tworzą interesujące filiacje między rozumieniem i odczuwaniem duchowości rozumianej na wiele sposobów, zarówno teologicznie, psychologicznie czy filozoficznie, a rozwojem współczesnego społeczeństwa.
Większą część prezentowanych realizacji możemy rozpatrywać w kontekście pojęcia „nowej duchowości”. Jest to tendencja, która w sposób bardziej holistyczny analizuje zagadnienia duchowe, religijne. Z szacunkiem odnosi się do natury. Bliska jest przytaczanej w katalogu wystawy postawie Pasterza z dzieła Iwaszkiewicza i Szymanowskiego. Pasterz w operze Król Roger jawi się jako figura wyznawcy, który reprezentuje indywidualny kontakt człowieka z Bogiem. Ściera się ze zwolennikami starego porządku utożsamiającego religię z instytucją oraz ze spontanicznymi czcicielami. Na wystawie podejmujemy próbę ujęcia tego szerokiego tematu, który w ostatnich latach staje się intensywnie eksplorowany przez artystów.
Innowiercy, bogobojni, ateiści i nawróceni. Zawsze gorliwi. Ludzie sztuki. Wystawieni na próbę. Kwestionują prawdy objawione, godzą w uczucia. W imię „Ja”. Co to za substancja.
Podejmują trud poznawczy jako emanacje swojej religijności, wiary w proces twórczy, w Materie, Dzieło i Stwórcę. Bluźniercy? Ciąży na Nich presja czasu, odczuwalna najmocniej pod koniec pojedynczego aktu, ale najbardziej dotkliwa w finalne Ich egzystencji. Wystawiają na próbę. Świętej pamięci Klasycy awangardy. Twórcy nowych podań o Bogach i Bohaterkach. Grzeszą? Myślą, mówią i czynią.
Konceptualiści —wątpiący, epigoni — realiści, magicy — abstrakcjoniści, minimaliści — mistycy. Krytycy — Figuranci. Sąd ostateczny odwołany. Wszyscy skazani na wieczną chwałę. Miejcie nas w opiece Scjentyści. Więc dokąd umierają Artyści? *
Czy bez osądu gra warta jest świeczki? Nie śmiem wątpić.
Ze względów oszczędnościowych polecam zgasić światłość wiekuistą
napisał Julian Tuwim ostatniego dnia życia na kawiarnianej serwetce.
Dotyka mnie niezmiennie bezwzględność i dowcip tego zapisu. Tuwim odsłonił mozół artystycznej drogi i nieuchronność losu człowieczego. Artystyczne poszukiwania skoncentrowane na ciągłym docieraniu i odkrywaniu, ze zgodą na koniec, po którym nie nastąpi ciąg dalszy. Są tacy dla których strony nadal są dwie, a natura jest nie tylko ludzka. Formę może wypełniać esencja, a jeden zawsze dzieli się na trzy.
Prace ujęte w tej ekspozycji dotykają wierzeń, systemów religijnych, podań ludowych, mitów, nauk ścisłych i obyczajowości tworząc interesujące filiacje między rozumieniem i odczuwaniem duchowości teologicznej, filozoficznej, psychologicznej, a rozwojem współczesnego społeczeństwa.
Błądzić będziemy po omacku.
Karolina Kliszewska
*Nawiązanie do tytułu filmu „Dokąd umierają Malarze” reż. Miszka Pietrzak, dokument poświęcony Artyście Bolkowi Gasińskiemu - premiera w 2025r.
Ewa DĄBKOWSKA (ur. 1998)
Chrzcicielka - isn't it to dreamy?, 2022
olej, płótno; 140 x 80,5 cm
Leon TARASEWICZ (ur. 1957)
Instalacja, 2016
plexi, ledy; 150 x 140 cm
Władysław HASIOR (1928 - 1999)
Kapliczka domowa, 1988
technika własna, wymiary we współczesnej oprawie: 65,5 x 58 x 19,5 cm
Helena STIASNY (ur. 1997)
Madonna z córeczką, 2023
olej, płótno; 200 x 120 cm;
Henryk MUSIAŁOWICZ (1914 - 2015)
Z cyklu: Księgi życia, 1999-2007
drewno polichromowane, technika własna; 228 x 38 x 29 cm;
sygn. na podstawie: MUSIAŁOWICZ
Stanisław FIJAŁKOWSKI (1922 - 2020)
Chleb dzieciństwa, 1967/1968
olej, płótno; 36 x 42 cm
Tadeusz BRZOZOWSKI (1918 - 1987)
Relax CON morbidezza, 1986
piórko, tusz, tusz lawowany, karton; 49,5 x 39,5 cm (w świetle passe-partout)
Paweł SOBCZAK (ur. 1997)
Czarne mleko, 2023
olej, płótno; 70 x 50 cm
Michał ŻĄDŁO (ur. 1997)
Paschalis, 2023/2024
olej, płótno; 60 x 50 cm
Stefan GIEROWSKI (1925 - 2022)
Bez tytułu, 1961
olej, akwarela, karton; 16,5 x 16,5 cm;
zdj. główne:
Hubert DOLINKIEWICZ (ur. 1998)
Pejzaż metafizyczny XXIII, 2023
akryl, płótno; 190 x 240 cm