Niepokazywana nigdy wcześniej instalacja „Amfory” Zbigniewa Libery na Warsaw Gallery Weekend 2024
Podczas wystawy "Electric Womb. Amfory i rysunki" w Galerii Ewa Opałka zaprezentowane zostaną rysunki Zbigniewa Libery z lat 90., jak i nigdy wcześniej niepokazywana instalacja „Amfory”. Artysta eksploruje wątki związane z kreacją życia i pyta: jak zachowywałyby się narzędzia elektryczne, gdyby rozwijały się zgodnie z teorią ewolucji Darwina?
Na wystawie "Electric Womb. Amfory i rysunki" w Galerii Ewa Opałka będzie można zobaczyć powstałe w latach 90. ubiegłego wieku rysunki Zbigniewa Libery z cyklu Mutacje narzędzi oraz To nie moja wina, że otarła się o mnie ta rzeźba. Oprócz nich artysta zaprezentuje nigdy nie pokazywaną, odnalezioną w 2021 roku instalację „Amfory” z lat 90.. We wnętrzu instalacji w formie amfory wykonanej z pozszywanych kawałków pleksiglasu będzie podłączony prąd elektryczny o niskim napięciu. Tym samym powstanie obiekt na kształt „sztucznego łona”, w którym elektryczność stanowi rodzaj potencji tworzenia nowego życia, co może budzić skojarzenia z powieścią Mary Shelly Frankenstein. Figura szalonego naukowca, który ożywia zwłoki przy pomocy impulsu elektrycznego, może być interpretowana w kontekście „zazdrości o łono”. Womb envy to termin stworzonym przez amerykańską psychoanalityczkę Karen Horney jako alternatywa dla freudowskiej zazdrości o penisa. Horney tłumaczyła, że aktywność mężczyzn w sferze publicznej związana z pomocą jest wynikiem właśnie zazdrości o łono, biorącej się z niemożliwości zaspokojenia potrzeby organicznego dawania życia. Zarówno Amfory, jak i seria rysunków Mutacje narzędzi w intrygujący sposób poruszają zagadnienie relacji kultury do natury. Jak zachowywałyby się narzędzia elektryczne, gdyby rozwijały się organicznie, zgodnie z teorią ewolucji Darwina? Czy narzędzia powstałe w obrębie zachodniej cywilizacji i kultury patriarchalnej pozostają niedoskonałe wobec tworów natury?