Wystawa „Zakopane. Wyrzeźbione. Namalowane” przybliża losy współtworzonej przez miejscowych i przyjezdnych osady pod Tatrami, która u schyłku XIX w. ze szczególną mocą zaczęła przyciągać elity artystyczne i intelektualne. Miejscowość wkrótce okrzyknięto „duchową stolicą Polski”, „polskimi Atenami”. Kilka dekad później Rafał Malczewski uznał Zakopane za „pępek świata”, a Witkacy dostrzegł w nim wytwórnię specyficznego polskiego narkotyku zwanego „zakopianiną”. Dowodów na artystyczny ferment w Zakopanem odnajdziemy wiele. To nie tylko teksty literackie, ale także obrazy i rzeźby.
Trzon zorganizowanej przez Muzeum Villa La Fleur wystawy stanowią międzywojenne rzeźby powstałe w środowisku zakopiańskiej Państwowej Szkoły Przemysłu Drzewnego. W ich kubizujących formach poszukujemy śladów mitu niesamowitej góralszczyzny, opowieści o tatrzańskiej przyrodzie i ludziach gór. Ale też fascynacji nowoczesnością, sportem i ruchem.
Wystawa ukazuje, że chociaż Zakopane z uwagi na swoje położenie było enklawą, to jednak sposób myślenia artystów z nim związanych, którzy w swych pracach chętnie łączyli tradycje regionalne z nowoczesnymi formami, bliski był doświadczeniom awangardy paryskiej. Przekonuje o tym zestawienie rzeźb twórców inspirujących się i związanych z Podhalem, w tym ołtarza Bożego Narodzenia Jana Szczepkowskiego, z pracami artystów reprezentujących Francję na Międzynarodowej Wystawie Nowoczesnych Sztuk Dekoracyjnych i Wzornictwa Przemysłowego z 1925 r. Kwestię tę obrazują także „zako-paryskie” poszukiwania Augusta Zamoyskiego.
Opowieść o zakopiańskim genius loci współtworzy, obok wspomnianych rzeźb, blisko setka obrazów autorstwa najważniejszych przedstawicieli polskiej sceny artystycznej końca XIX i 1. poł. XX w., w tym m.in.: Władysława Ślewińskiego, Leona Wyczółkowskiego, Stanisława Witkiewicza, Zofii Stryjeńskiej, Leona Chwistka czy Witkacego. Szczególne miejsce wśród wystawianych obiektów zajmują szeroko reprezentowane prace Rafała Malczewskiego – w tym jego najważniejsze kompozycje, takie jak „Deszcz” czy „Auto na tle zimowego pejzażu”. Całość dopełniają fotografie, rzemiosło i historyczne publikacje.
Pokaz prac ze zbiorów Marka Roeflera, wzbogacony został o dzieła z wiodących państwowych kolekcji muzealnych oraz kolekcji prywatnych. W efekcie w Muzeum Villa la Fleur można podziwiać ponad 300 związanych z Zakopanem obiektów.