Dorota Hajduk – urodzona w 1987r. w Rybniku, absolwentka Wydziału Malarstwa krakowskiej ASP. Studiowała w pracowni prof. Stanisława Rodzińskiego oraz prof. Adama Brinckena. Dyplom otrzymała w 2012 r. Mgr sztuki, pedagog, wychowawca, animator kultury, poetka. Od pierwszych lat studiów zaangażowana w pracę warsztatową i edukacyjną. Pisze i prowadzi autorskie warsztaty z elementami arteterapii. Stale podejmowane tematy w jej obrazach to pejzaż i portret, zwłaszcza portret dziecięcy. Od kilku lat także sacrum. W roku 2002 otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Rybnika za szczególne osiągnięcia w dziedzinie plastyki.
Od roku 2000 do 2005 była członkiem jury Międzynarodowego Konkursu Plastycznego "Wielcy znani i nieznani". W czasie studiów jej obrazy były wystawiane m.in. w Muzeum Etnograficznym w Krakowie, klubie Forty Kleparz, Galerii Turlej w Krakowie oraz galerii Belvedere w Zakopanem. Zdobyła wyróżnienia i nagrody w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach poetyckich („O złote cygaro Wilhelma”, „O cisową gałązkę”, „im. Jana Jakubika”, „Moje Credo”). Jej prace pojawiły się na wystawach związanych z konkursami: „im. Vincenta van Gogha” (Rybnik, 2014), „Pejzaż współczesny” (Częstochowa, 2015), „XI Triennale Małych Form Malarskich” (Toruń, 2019) a także z grupą Vera Icon - Wystawa „Świadectwo” (Muzeum Archidiecezjalne w Poznaniu, 2018); z twórcami krakowskimi - wystawa „Postscriptum” (Galeria ZNACZY SIĘ, Kraków 2019).
Jej malarstwo to swoiste poszukiwanie złotego środka pomiędzy abstrakcją a realizmem – istotne zwłaszcza w poruszanej przez artystkę sferze sakralnej. Cykl „Ukrzyżowań”, który będzie można zobaczyć w Teatrze Ziemi Rybnickiej, powstawał w latach 2012-2020 z wewnętrznej potrzeby powracania do tego tematu i ujmowania go od różnych stron, choć jak komentuje malarka, wcale nie czuje, by został on wyczerpany i nie zamierza go zupełnie porzucać. Na cykl składają się głównie miniatury 18x24cm, o charakterystycznej uproszczonej formie, gdzie każdy kolor i skojarzenie zapraszają do swobodnej interpretacji przez odbiorcę i współtworzenia szerokiego sensu dzieła - jak u Marka Rothki, Williama Congdoma, czy Jerzego Nowosielskiego, których wpływu można doszukać się w malarstwie rybnickiej artystki.
(materiały prasowe)