W wielkoformatowych, abstrakcyjnych obrazach olejnych Wolfgang Wirth bada możliwości współczesnego malarstwa. Jego prace krążą wokół szeroko rozumianych terytoriów i przestrzeni, ich wewnętrznych i zewnętrznych granic oraz wariantów ich przekraczania.
Jego twórczość artystyczną można rozumieć jako działalność badawczą. Malarstwo Wirtha to nie tylko materia wizualna, ale też obszar poznawczy, w którym artysta kwestionuje status quo.
Seria Ornamental Shift (Dekoracyjność Zmian), która stanowi główną część wystawy, pokazuje malarskie przestrzenie wykraczające poza granice obrazu, ukazując rozległą, geometryczną strukturę wspomaganą gradientem kolorów. Obrazy tworzą skrzyżowania, napięcia, a niekiedy również puste przestrzenie, które wzajemnie się uzupełniają. Białe obszary, ukazujące zagruntowane płótno, to jednocześnie otchłań i pole do kontemplacji. Ostre krawędzie form geometrycznych tworzą silny kontrast z delikatnym sfumatem tła i nawiązują do teoretycznych dyskursów na temat malarstwa, sięgających XVI wieku.
Rozległa instalacja Ornamental Confrontation nawiązuje do gestów zaczerpniętych z politycznego populizmu. Poprzez zabiegi kompozycyjne dotyczące fragmentu dekoracji widocznej na zdjęciu prasowym ze szczytu Donalda Trumpa i Kim Dzong-una artysta stworzył zestaw obrazów o silnie ikonicznym charakterze.
Inna część wystawy zatytułowana Oval Office (Gabinet Owalny) interpretuje „przestrzeń” polityczną. Wielkoformatowe prace odnoszą się do obszaru władzy. W kompozycjach Wirtha przestrzeń ta nie jest pozbawiona ideologicznych inskrypcji, przedstawiona jest jednak jako otwarta platforma dialogu. Z jednej strony wyraziste pasy nawiązujące do układu desek na drewnianej podłodze w kolorze czerwonym, niebieskim, białym i czarnym wydają się dekonstrukcją symboli narodowych i popkulturowych, z drugiej strony przykuwające uwagę przejścia tonalne w eliptycznych formach otwierają przestrzenie dla alternatywnych figur myślowych.
Obrazy z serii Territories (Terytoria) podejmują temat historycznych inskrypcji, granic, z liniami demarkacyjnymi i związanymi z nimi możliwymi odniesieniami do świata smaganego konfliktami. Twórca nawiązuje niekiedy do starej mapy Imperium Osmańskiego, ukazując swoją bezsilność wobec kryzysu syryjskiego. Mapa została bowiem „unieczytelniona” poprzez naniesienie wielu warstw czerni. Sprowadzenie wszystkiego do punktu zero stało się gestem – jak mówi Wirth – silnie odwołującym się do konceptualnej teorii amerykańskiego artysty Ada Reinhardta. W innych pracach obserwujemy wzajemnie unicestwiające się wzory zaczerpnięte z dekoracji parlamentu w Damaszku, tworzące złożone obrazy, które poprzez swój opresyjny charakter wystawiają naszą percepcję na ciężką próbę.
Wystawa Geometrie zmiany w toruńskim CSW to, jak do tej pory, najobszerniejsza prezentacja twórczości Wolfganga Wirtha. Odnajdziemy na niej jego nieszablonowe podejście do interpretacji niestabilnej etycznie i politycznie rzeczywistości. Interesującym motywem w tym projekcie jest akcent polski. Artysta w 2006 roku przebywał na rezydencji artystycznej w warszawskiej galerii lokal_30. Powstała wówczas praca Loop, którą na wystawie zaprezentowano w osobnej, specjalnie dopasowanej do niej przestrzeni.
Kurator: Krzysztof Białowicz
Wolfgang Wirth, OO-8, 2021
Wolfgang Wirth, OO-9, 2021
Wolfgang Wirth, Territory VII 2026
Wolfgang Wirth, Territory V 2026