Otwarcie wystawy w ramach Warsaw Gallery Weekend 2021
Obrazy 2002– to projekt malarski Wojciecha Gilewicza rozpoczęty przez artystę dwadzieścia lat temu i składający się obecnie ze 155 obrazów różnej wielkości. Artysta nie wykonuje go jednak sam, ale do współtworzenia zaprasza widzów i instytucje, w których prace są wystawiane.
Instytucje sztuki, galerie mają możliwość stać się częścią projektu na podstawie umowy określającej warunki jego realizacji. Na wystawie zostaną zaprezentowane, po raz pierwszy w jednym miejscu, wszystkie dotąd powstałe obrazy cyklu w aranżacji przygotowanej do charakteru wnętrza galerii. Nie oznacza to jednak podsumowania. Nieskończony czas trwania projektu sprawia, że obrazy stale podlegają zmianom będąc wciąż przemalowywane. Zgodnie z instrukcjami artysty odbywa się to co pół roku. Ramy projektu upraszczają proces twórczy do trzech fizycznych elementów: powierzchni (płótna), koloru (farby) oraz ruchu (ręką). Na zaproszenie artysty widzowie biorą udział w procesie tworzenia cyklu malarskiego. To radykalne podejście do malarstwa abstrakcyjnego jest jednocześnie dekonstruowane przez element przypadku, dający uczestnikom projektu całkowitą swobodę w doborze kolorów.
Wystawie towarzyszyć będzie praca wideo. Artysta porusza w niej tematy procesu twórczego, nawarstwiania się obrazów, przypadkowości i zmiany. Twórczość Wojciecha Gilewicza funkcjonuje w różnorodnych kontekstach, ze stale obecnym przekonaniem, że malarstwo ma potencjał nadążania za naszymi czasami i ich opisywania.
Wojciech Gilewicz urodził się w 1974 roku w Biłgoraju. Mieszka i pracuje między Warszawą a Nowym Jorkiem. Jest malarzem, fotografem, autorem instalacji i filmów wideo. Malarstwo postrzega bardziej jako działanie i proces niż płaski dekoracyjny obiekt. Twórczość Gilewicza prowokuje do refleksji nad mechanizmami rządzącymi percepcją i nad kulturowymi uwarunkowaniami widzenia. Artysta zwraca uwagę widza na to co widzimy i co powszechnie postrzegamy jako sztukę i dlaczego. Podejmuje kwestie dotyczące odpowiedzialności artysty jako obywatela we współczesnym społeczeństwie często zadając pytania o produkcję artystyczną w kontekście fizycznej pracy, ekologii i zrównoważonego rozwoju. Interesuje go również status artysty i jego pracy w kontekście zarówno instytucji jaki i obiegu sztuki. W swoich realizacjach artysta aktywnie pracuje z widzem, włączając go w swoje projekty. Polemizuje z nim na temat mitów i stereotypów dotyczących sztuki najnowszej, jej odbioru i interpretacji.