Kurator wystawy: Julita Deluga
Koncepcja, aranżacja i wybór prac z kolekcji: Andrzej Starmach
W roku 2019 w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Galeria Starmach miała przyjemność zaprezentować wystawę "Gry. Prace z kolekcji Galerii Starmach". Rok później w wyniku współpracy obu instytucji powstała kolejna ekspozycja: "Urządzone. Zrealizowane". W roku 2021 Galeria Starmach przedstawia kolejną odsłonę swoich zbiorów. Tym razem jest to wystawa monograficzna, artysty, którego wiele prac znajduje się w kolekcji krakowskiej galerii.
Zbiór prac Władysława Hasiora był budowany przez dłuższy czas. W ciągu lat swojego funkcjonowania Galeria Starmach gromadziła wybrane prace zakopiańskiego artysty. Jak wspomina Andrzej Starmach, pierwszą i szczególną pracą Hasiora, którą pozyskał dla swojej kolekcji był szklany Sztandar Baranka Wielkanocnego. Jest to dla niego praca wyjątkowa, którą darzy sentymentem i jest mu szczególnie bliska, gdyż zapoczątkowała zbiór prac Hasiora. Wyjątkowe też są dla niego Sonata księżycowa, poetycka praca ze skrzypcami oraz szklany galon nazwany prze artystę Monte Cassino.
Przez lata kolekcja powiększała się o nowe zakupy. Znakomita większość prac pochodzi z lat 60. i początku lat 70. Był to szczególny czas w twórczości Hasiora, płodny i nowatorski. Rozpoczął wtedy tworzenie wielu cyklów czy też typów prac, które później przez lata kontynuował albo powracał do nich i powielał tematykę. Są to assamblaże, sztandary, obiekty. Jak pisze Julita Dembowska, badaczka twórczości Władysława Hasiora, w tekście w towarzyszącym wystawie katalogu: „Eksperymenty z asamblażami Hasior rozpoczął jeszcze w latach 50. XX wieku. Jak sam mawiał te działania służyły mu do „trenowania wyobraźni”, do sprawdzania rozwiązań, które potem stosował w swoich monumentalnych realizacjach”.
Anda Rottenberg opisuje ten aspekt twórczości w tekście "Kieszeń" w katalogu tejże wystawy: „Zatem rozległy asortyment elementów, z których budował swoje kompozycje, należy nie tylko do świata "zużytych rekwizytów codzienności". Wiele jest takich, które przywodzą na myśl rzeczy pozostawione nad brzegiem Dunajca lub w łemkowskich wsiach, w pospiesznym zbieraniu się w niezaplanowaną drogę. Rzeczy nagle osieroconych przez ich dotychczasowych użytkowników”.
Na wystawie zobaczymy też szczególny rodzaj „hasiorowych” assamblaży – sztandary.
Sztandar dzięki Władysławowi Hasiorowi zyskał swoje nowe, drugie oblicze. Artystyczne alter ego. Stał się materiałem z pogranicza rzeźby, malarstwa, tkaniny artystycznej oraz happeningu.(...) Hasior był oczarowany przedmiotem. Cała jego sztuka, w pewnym stopniu także sztandary, zbudowane zostały na fascynacji obiektem. Na potrzebie gromadzenia i zbierania ciekawostek oraz pamiątek, których pełno znajdowało się w jego pracowni. Ktoś pisał, że „zbiory” Hasiora były tak znaczące, że wypełniały szczelnie atelier artysty i spokojnie wystarczyłyby na wykonanie kolejnego kompletu prac. To zbieractwo świadczy o zainteresowaniu człowiekiem, przedmiotem, życiem codziennym bardziej niż teorią artystyczną. To sztuka płynąca z potrzeby wyrażenia siebie, z potrzeby codziennego dialogu z rzeczywistością, z potrzeby samorealizacji i uzewnętrznienia swoich wspomnień, ale wynika także z zachwytu folklorem i góralszczyzną.
Kurator: Julita Deluga
Wystawie towarzyszy katalog "Władysław Hasior. Prace z kolekcji Galerii Starmach" zaprojektowany przez Ryszarda Bienerta. Zdjęcia prac: Marek Gardulski. Redakcja katalogu: Julita Deluga.
Publikacja zawiera eseje autorstwa:
Julity Dembowskiej Zjawisko – Władysław Hasior
Andy Rottenberg Kieszeń
Julity Delugi Vexillum
W katalogu, w części albumowej zawarty jest obszerny materiał fotograficzny wszystkich prac pokazywanych na wystawie.
Wystawa czynna: 22.01.2021 - 02.05.2021
Autoportret 1962–1963
asamblaż, technika mieszana, 70 × 26 × 13 cm
Krzyk 1963
asamblaż, technika mieszana, 86 × 59 × 20 cm
Monte Cassino 1963–1964
asamblaż, technika mieszana, 64 × ⌀ 43 cm
Golgota 1965
asamblaż, technika mieszana, 108,5 × 84,5 × 24 cm
Królik około 1965
asamblaż, technika mieszana, 72 × 33 × 9 cm
Golgota 1966
asamblaż, technika mieszana, 92,5 × 95 × 26 cm
Krajobraz 1966
asamblaż, technika mieszana, 93 × 190 × 5 cm
Sonata księżycowa 1966
asamblaż, technika mieszana, 165 × 115 × 18 cm
Srebrny sen 1966
asamblaż, technika mieszana, 127 × 120 × 20 cm
Blask gwiazdy 1968
asamblaż, tkanina, technika mieszana, 300 × 110 × 11 cm
Chleb życia 1968
asamblaż, technika mieszana, 114 × 150 × 16 cm
Cmentarz 1968
asamblaż, technika mieszana, 65 × 95 × 10 cm
Czarownica 1968
asamblaż, technika mieszana, 131 × 67 × 11,5 cm
Drabina do nieba 1968
asamblaż, technika mieszana, 144,5 × 122,5 × 4 cm
Polski chleb 1968
asamblaż, technika mieszana, 90 × 52,3, × 23 cm
Sztandar Matki Boskiej (Płacząca Madonna) 1968
asamblaż, tkanina, technika mieszana, 232 × 87 × 7 cm (16_a_ zamknięty i 16_b_otwarty)
Śpiewaczka z ustami ze srebra 1968
asamblaż, technika mieszana, 96 × 31 × 13,5 cm
Sztandar – Pani Domu 1969
asamblaż, tkanina, technika mieszana, 282 × 163 × 7 cm
Kompozycja około 1970
asamblaż, technika mieszana, 228 × 105 × 18 cm
Różany anioł 1970
asamblaż, technika mieszana, 180 × 53 × 8 cm
Sztandar Baranka Wielkanocnego 1971–1972
asamblaż, technika mieszana, 154 × 72 × 12 cm
Kompozycja z samolotem 1972
asamblaż, technika mieszana, 45 × 35 × 15 cm
Adoracja polskiej róży 1974
asamblaż, technika mieszana, 140 × 52 × 8 cm
Chleb życia około 1975
asamblaż, technika mieszana, 58 × 50 × 10 cm
Krucyfiks lata 70.
asamblaż, technika mieszana, 116 × 56 × 17 cm
Wiedźma lata 70.
asamblaż, technika mieszana, 153 × 57 × 12 cm
Rzeź niewiniątek lata 70.
asamblaż, technika mieszana, 106 × 60 × 30 cm