Na początku jest pasja, chęć relacji z artystą_artystką. Czasem próba zrozumienia, innym razem wyłącznie potrzeba obcowania z dziełem.
Kolekcjonowanie sztuki u jednych zaczyna się od ukończenia kursu, w którym zostali przekonani, że inwestowanie w dzieła szczególnie młodych, nieznanych powszechnie twórców przyniesie w przyszłości korzyść materialną. Bo to prawda, tak z całą pewnością może się zdarzyć.
U innych kolekcjonowanie sztuki to rodzinna tradycja, którą kontynuują, dobierając kolejne dzieła zgodnie z zamysłem i trendami. To też godne uwagi, kolekcje mają wtedy nie tylko wartość pieniężną, ale też sentymentalną.
Kolekcjonowanie może być chwilową przygodą, próbą poprzedzoną ciekawością, świadomym krokiem w budowaniu kapitału na przyszłość.
Kolekcjonowanie sztuki może być też oparte na rozwijanej od dziecka pasji, wynikającej z dorastania wśród artystów, rzemieślników, praktyków sztuki. Takie początki kolekcjonerstwa uważam za najbardziej szczere i wiarygodne, bo przekładają się na budowanie zestawu dzieł, mniej dla siebie, a bardziej dla odbiorcy. Mniej dla posiadania, a bardziej dla wyrażania swoich przekonań i poglądów, wspierając w tym także osoby artystyczne.
Nieskrępowana niczym przestrzeń, Poręby Kupieńskie w powiecie kolbuszowskim. Liczba mieszkańców: 271 osób. Możliwe, że ta jedynka na końcu to Janek Pastuła, który kupił tu ziemię i budynki, przeznaczając je na część mieszkalną i wystawienniczą.
Wśród wielu instytucjonalnych galerii sztuki w województwie podkarpackim jest też taka “domowa”, założona przez niego w 2003 roku i zainaugurowana wystawą Marka Firka, z “Grupy Ładnie”. Naprzeciw wszystkim niedowiarkom, którzy twierdzą, że sztukę współczesną mogą rozumieć tylko nieliczni, a opisywać tylko znawcy tematu, wychodzi potężna kolekcja człowieka, który przez piętnaście lat mieszkał w Wiedniu pracując w fachu budowlańca i gruntując ściany, a dopiero później gruntując podobrazia w pracowni prof. Juliusa Drago Preloga, absolwenta, a potem profesora wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych, u którego na poważnie rozpoczęła się przygoda Janka z “wielkim” światem sztuki.
“Włączeni w kolekcję” to opowieść nie tyle o unikatowym polsko-austriackim zbiorze zgromadzonym w sposób tyle subiektywny, co trafny przez Jana Pastułę, ale o samym kolekcjonowaniu i o sile osobowości, która przyciąga kolejnych znanych twórców z prezentacją swojej sztuki w nietypowym, wiejskim otoczeniu. To historia o odwadze i determinacji w spełnianiu marzeń i realizacji planów. To historia człowieka, który w nienachalny sposób ściąga sławy do podkarpackiej wioski, tworząc w niej alternatywę dla znanych galerii w dużych miastach i może z powodzeniem konkurować z publicznymi instytucjami kultury.
Ewelina Jurasz
Osoby uczestniczące w wystawie:
Marek Chlanda
Benedetto Fellin
Marek Firek
Andrzej Głowacki
Siggi Hoffer
Susanne Hornbostel
Marta Ignerska
Martha Jungwirth
Koji Kamoji
Alfred Klinkan
Stanisław Koba
Andrzej Andzik Kowalczyk
Robert Kuśmirowski
Marlena Makiel-Hędrzak
Josef Mikl
Dorota Nieznalska
Marek Olszyński
Marta Ożóg
Wiesław Pastuła
Małgorzata Pawlak
Krystyna Piotrowska
Szymon Popielec
Drago Julius Prelog
Igor Przybylski
Sławomir Toman
Jacek Sroka
Zbigniew Warpechowski
Franz Wibmer
Ewa Zarzycka
Tomasz Zawadzki