I am not me, the horse is not mine [Ja to nie ja, a ten koń nie jest mój] to duża instalacja wideo wybitnego południowoafrykańskiego artysty Williama Kentridge’a, składająca się z ośmiu sześciominutowych filmów, którym towarzyszy wspaniała ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Philipa Millera. Każdy z filmów – His Majesty Comrade Nose [Mości Towarzyszu Nosie]; Prayers of Apology [Modlitwy przeprosin]; A Lifetime of Enthusiasm [Całe życie entuzjazmu]; Country Dances I (Shadow) [Tańce wiejskie I (Cień)]; Country Dances II (Paper) [Tańce wiejskie II (Papier)]; The Ridiculous Blank Space Again (A One Minute Love Story) [Znowu ta śmieszna pusta przestrzeń (Jednominutowa historia miłosna)]; Commissariat for Enlightenment [Komisariat oświecenia] oraz The Horse Is Not Mine [Koń nie jest mój] – składa się na opowieść nawiązującą do awangardy w Związku Radzieckim, od filmów z lat dwudziestych i trzydziestych począwszy po jej katastrofalny koniec w połowie lat trzydziestych ubiegłego wieku.
Znajdziemy tu charakterystyczne dla Kentridge’a łączenie wielu technik filmowych: animacji poklatkowej, żywego planu, materiałów archiwalnych, ruchomego kolażu i gry cieni. Nieskrępowana, pełna brawury technika podkreśla sposób myślenia artysty, jego erudycję, fantazję, swobodę w formułowaniu artystycznych komentarzy. Wydarzenia społeczne, których był uczestnikiem w czasach apartheidu w RPA, nacechowały jego twórczość i uruchomiły szczególną wrażliwość, pozwalającą mu trafnie analizować złożoną specyfikę radzieckości. Powstała w 2008 roku instalacja wydaje się szczególnie ważna w świetle toczącego się dyskursu o dekolonizacji Rosji.
Kuratorka: Monika Szewczyk