Jeżeli sądziliście, że najgłupszą teorią spiskową jest ta o płaskiej ziemi, to zapraszam do Tartarii. Rozciągającej się na cały świat cywilizacji wspaniałych tajemniczych technologii i olśniewająco dekoracyjnych budynków, którą z ziemi zmiotła gdzieś w połowie XIX wieku globalna błotna powódź. To co znamy, to ledwie wierzchołek dawnej świetności, historia została przepisana, a prawdę chce się przed nami ukryć. Jednak niestrudzeni internauci znajdują niezbite dowody w postaci fotomontaży, zdjęć wystaw światowych, autorskich grafik i memów. Wystarczy odpowiednio patrzeć wstecz i wszystko doskonale się łączy, zwłaszcza gdy niewiele się wie.
Nikt na przykład nie pyta skąd ta błotna powódź. To nie ma znaczenia. To co teraz i to co wokół też nie. Mity okazują się ciekawsze, łatwiejsze, czystsze. Nie oblepiają tak jak rzeczywistość.
W wystawie konkursowej Fundacji Grey House piątka artystów i artystek w przeciwieństwie do spiskowych zapaleńców rozgląda się jednak wokół i pozwala sobie się ubrudzić. Ich sztuka, pozornie inna, łączy się w rozszczelnieniu, w patrzeniu na innego, również nie-ludzkiego. Eksplorowaniu błota rzeczywistości - w znaczeniu świata, w którym porządki się przemieszczają, a formy i byty na równych prawach mieszają. Jest w tych gestach zejście ze szczytu wieży i próba budowy nowych społeczności. A by to zrobić, wystarczy czasem chcieć “uścisnąć wszystkie ubłocone ręce”, nawet jeżeli pozbawione są dłoni.
Jury w tym roku tj. Ewa Łączyńska Widz, Stach Ruksza, Wojciech Szymański, Ania Batko& Alek Celusta, Goshka Gawlik oraz Krystyna Axmann (prezeska Fundacji) wybrali 5 osób, które zaprezentują nam swoje prace. Bedą to: Paweł Kasprzak, Wiktoria Kieniksman, Jan Kowal, Michał Maliński oraz Aleksandra Olszar
Wernisaż i ogłoszenie wyników: 25.11 godz.: 20:00
Kurator: Kamil Kuitkowski
Fotografia u góry: Wiktoria Kieniksman, toaletka
Michał Maliński, Spacerek
Jan Kowal, Martwię się podwójnie, 2023
Paweł Kasprzak, Pomnik upadku
Aleksndra Olszar, Kwietnik, 2023