Priscilla Romero jest Kostarykanką, adiunktem na Wydziale Grafiki i Rysunku Szkoły Sztuki i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie Narodowym w Kostaryce. Obecnie pracuje nad rozprawą doktorską w dziedzinie sztuki zatytułowaną Produkcja i badanie w Uniwersytecie Politechnicznym Walencji. Artystka swobodnie porusza się w dziedzinie site-specific, tworząc unikatowe obiekty i instalacje graficzne – aranżacje przestrzenne, stanowiące jedność z miejscem, w którym są prezentowane. Za każdym razem tworzy bogatą, metaforyczną sieć kontekstów. W pracy twórczej Priscilla Romero wykorzystuje opracowaną przez siebie technikę lateksografii, z płynnego lateksu wykonując odlewy, będące zarówno „graficznymi obiektami”.
W autorskiej koncepcji bydgoskiej wystawy istotne są także nawiązania do historii miasta i jej mieszkańców. Inspiracją dla powstającej koncepcji były dwa pobyty artystki w Bydgoszczy – w 2018 roku, bezpośrednio po otrzymaniu nagrody oraz wiosną 2019 roku, kiedy uczestniczyła w warsztatach połączonych ze zbieraniem materiałów – odcisków/odlewów części ciał lub elementów konstrukcji budynków, które włączone zostaną do ekspozycji.
Na bydgoską ekspozycję złoży się kilkanaście rozbudowanych obiektów i instalacji graficznych, w większości złożonych z kilkuset lub kilku tysięcy samodzielnych elementów graficznych – niewielkich odbitek na papierze i bibułce, złoconych odlewów gipsowych, lateksowych form matrycowych. Wśród tych prac nie zabraknie Dotyku Midasa, nagrodzonego na ubiegłorocznym Międzynarodowym Triennale Grafiki w Krakowie. Prezentowane też będzie Cyfrowe archiwum, które tworzy 3200 odbitek z lateksowych odlewów palców, mamy więc szansę odnaleźć także swoje ślady pozostawione na wiosennych warsztatach.
Wystawa przybliży aktualne tendencje w światowej grafice artystycznej łączącej różnorodne media, często eksperymentującej i przekraczającej obszary tradycyjnego obrazowania graficznego. Ekspozycja wpisuje się w wieloletni program wystawienniczy bydgoskiego Muzeum w dziedzinie grafiki, obejmujący cykle wystaw graficznych, sesje naukowe i towarzyszące wydawnictwa. Bydgoskiej ekspozycji będzie towarzyszyło wydawnictwo z ilustrowanym katalogiem prezentowanych obiektów, spotkanie graficzne oraz program edukacyjny z warsztatami.
Ubiegłoroczna laureatka Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie za zwycięstwo w tym konkursie otrzymała Nagrodę Specjalną im. Leona Wyczółkowskiego przyznawaną uczestnikowi Wystawy konkursowej. W 2015 roku bydgoskie Muzeum w porozumieniu z Stowarzyszeniem MTG w Krakowie podjęło decyzję o fundowaniu wspomnianej nagrody. Zgodnie z koncepcją instytucji wygraną dla laureata jest wystawa monograficzna z katalogiem, przygotowana w Muzeum, jej celem jest uhonorowanie pamięci Patrona bydgoskiego Muzeum – Leona Wyczółkowskiego.
Barbara Chojnacka, Kajetan Giziński