Wystawa obrazów Tomasza Zjawionego w Galerii Małej BWA w Kielcach to zbiór 11 płócien dużego i średniego formatu wykonanych w technice olejnej. Cykl składa się z przedstawień zróżnicowanych tematycznie. Wszystkie jednak łączy obrazowanie szeroko pojętej rzeczywistości poddanej subiektywnej interpretacji autora.
Na większości płócien malarz przedstawia motywy wyjęte z teraźniejszości, jednak czasami sięga po tematy do swojej pamięci, tworząc wówczas prace osobiste w przekazie, pełne kodów i ukrytych znaczeń. Tego typu strategię obserwujemy w obrazie Camp powstałym w bieżącym roku. Na płótnie widzimy sylwetkę chłopca w czerwonym kombinezonie, trzymającego w ręku balonik, na tle niepokojącego, nocnego pejzażu, w którym niepewnie dopatrujemy się płomieni, dymu, świateł (być może oddalonego miasta), namiotu… Praca nabiera surrealistycznego charakteru, choć inspirowana jest rzeczywistością. Oglądając, zastanawiamy się, jak należy interpretować ten obraz. Podobne w wyrazie są dwie kolejne prace artysty: Gardening i Obcy. Zobrazowane motywy są rozpoznawalne i znane z rzeczywistości (postacie w kombinezonach rozpylające środek chemiczny na osiedlowym trawniku i służby medyczne w kostiumach ochronnych przy noszach), jednak poprzez zastosowanie odpowiedniej kolorystyki i rozmyć, artysta odrealnił przedstawione sceny i nadał im charakter science fiction. Wielość ścieżek prowadzących do zrozumienia niektórych z prac Tomasza Zjawionego (zwłaszcza tych ostatnich) jest jedną z głównych zalet jego malarstwa. Niejednoznaczność i tajemnica stają się środkiem wyrazu artystycznego. Inne prace zaprezentowane na wystawie Subiektywna rekonstrukcja rzeczywistości Tomasza Zjawionego to obrazy przedstawiające pejzaże miejskie, które są uchwycone z tej mniej reprezentacyjnej strony – ukazujące cały brud, smutek i biedę miasta. Nieodłącznym elementem tych widoków jest człowiek, który miejscami pojawia się dosłownie (Na jednym wózku), a miejscami jego obecność zaznaczona jest w pozostawionych przez niego śmieciach (Odrzucenie) lub innych rzeczach (Wszystko mamy). W tej grupie prac odnajdujemy także takie, w których autor skupia się na czysto formalnych rozważaniach, szukając rytmów i ciekawych kompozycji w niszczejącej architekturze (Wschodnia, Kontenery). Bohaterem płócien jest Łódź, której klimat malarz oddał znakomicie. Twórczość malarska Tomasza Zjawionego jest różnorodna – z jednej strony potrafi on stworzyć na płótnie iluzję rzeczywistości, z drugiej świat odrealniony i zagadkowy. Niezwykle doceniam sposób obrazowania autora, świadomie korzystającego z medium malarskiego, by wykreować na płótnie świat odrębny, uwzględniając przy tym możliwości, które daje farba i pędzel – ścieki, zamazania, plamy, faktury… Korzystając z wymienionych wyżej środków wyrazu, autor umiejętnie nie dopowiada. Z drugiej strony Tomasz Zjawiony potrafi stworzyć iluzję rzeczywistości, oddając na płótnach wrażenie łódzkich podwórek, ulic i fragmentów miasta.
dr Magdalena Leśniak