Zaczynając swoją przygodę z kreowaniem płaszczyzn z zaprawy glinianej, nie mogłem przestać wspominać zabaw w piaskownicy. Tworzyliśmy ze znajomymi różne formy bawiąc się nimi, ścigając się kto wybuduje trwalszą, piękniejszą budowlę. Wspominałem wszystkie zamki z piasku z wypadów nad morze z rodzicami. W innych częściach świata zabawa ziemią jest równie powszechna. Dorodango jest techniką polerowania idealnych kul z ziemi, tworzonych ręcznie, prostymi narzędziami. Pochodzi z Japonii i prawie zaginęła, ale dzięki profesorowi Fumio Kayo z Uniwersytetu w Kyoto, który studiował psychologię dziecięcych zabaw, zainteresowanie Dorodango się odrodziło. Praca nad nim wymaga odpowiedniego przygotowania, skupienia, determinacji i cierpliwości. Jest nauką geologii i próbą doceniania tego, co ma się w swoim najbliższym otoczeniu. Podczas procesu tworzenia Dorodango nie krzywdzi się żadnej rośliny i żadne zwierzę nie cierpi, żadne szlachetne minerały nie są wydobywane i niszczone, nie są używane żadne chemiczne składniki, nie korzysta się z żadnych drogich narzędzi. Przestaje to być tylko dziecinną zabawą. Nie zdajemy sobie sprawy, kiedy zaczynamy troszczyć się o ten mały kawałek ziemi w swoich rękach. Powstaje najprostszy i najbardziej perfekcyjny obiekt, zwykła sfera z ziemi spod naszych stóp. Wykonywane czynności uświadamiają, że zamierzony efekt końcowy nie jest najważniejszy. Okazuje się, że podczas pracy nad kulą pracujemy tak naprawdę nad samymi sobą przekształcając swoje słabości w pięknie wypolerowane wartości. Lustrzana powierzchnia pozwala nam zobaczyć swoje odbicie w Dorodango, które staje się dla mnie największym przejawem sztuki z jakim dane mi było się spotkać do tej pory.
Tomasz Pobiedziński
Tomasz Pobiedziński - ur. 1992, absolwent Akademii Sztuki w Szczecinie na kierunku Malarstwo, dyplom magisterski obroniony w pierwszej w Polsce Pracowni Street Artu pod okiem dr hab. Mariusza Warasa (M-City). Absolwent Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego, na kierunku Grafika w pracowni Sitodruku. Ukończył Liceum Plastyczne w Zielonej Górze. Twórca murali wielkoformatowych w całej Polsce. W swojej twórczości poszukuje zależności między człowiekiem a przestrzenią. W sposobie traktowania otoczenia doszukuje się kondycji współczesnej cywilizacji. Zgłębianie zagadnień procesów gentryfikacji i rewitalizacji podczas studiów magisterskich doprowadziło wtedy młodego artystę do przeanalizowania wpływu sztuki na jednostkę i zwrot ku pracom rzemieślniczym, naturalnemu budownictwu, z którym jest związany po dziś dzień, wykonując tynki tradycyjne w Polsce i zagranicą. Eksplorowanie struktur, kolorów ziemi i pozytywnego wpływu otaczania się naturą stanowi w tym momencie jego największą inspirację.