Stereo ma przyjemność zaprosić na indywidualną wystawę Tomasza Kręcickiego pod tytułem “Giallo”.
Koncept wystawy, którą prezentujemy w ramach tegorocznego Warsaw Gallery Weekend wiąże się z filmowymi fascynacjami artysty i rozwojem wybranych motywów w jego twórczości. Tytułowe giallo jest określeniem gatunku filmowego popularnego w latach 60 XX wieku we Włoszech. Inspirowany literaturą popularną, kryminałem i horrorem, rozwinął charakterystyczne cechy nie tylko na poziomie fabularnym, ale także estetycznym. Filmy giallo charakteryzuje szczególny rodzaj ekspresji i zabiegów filmowych: żywe kolory, ekstrawaganckie kadry, zbliżenia twarzy, oczu i przedmiotów.
Kręcicki w swojej twórczości malarskiej często nawiązuje do technik filmowego kadrowania, ale także przyswaja filmowe rozwiązania na przykład w kwestii oświetlenia kadru. W jego pracach powtarza się choćby z gruntu ekspresjonistyczna sytuacja wyłaniania się kształtu (ciała lub przedmiotu) z ciemności. Tego typu zabiegi artysta wykorzystuje jako oprawę dla zaczerpniętych z codzienności prozaicznych przedstawień, które w dosłowny sposób zostają pokazane w “innym świetle”. Pozwala to Kręcickiemu wykrzesać maksimum znaczeń z wizualnych drobnostek: ziarna rozsypane na patelni przywodzą na myśl rozgwieżdżone niebo, gotowy popcorn przypomina deszcz meteorytów.
Aktualna wystawa uwypukla także inną istotną cechę twórczości artysty. Intrygujące kadry, w których rzadko kiedy mieści się całe przedstawienie, a często jedynie fragment obiektu lub część ciała, sugerują nam nie tylko obecność obserwatora i świata poza kadrem, ale zorganizowane są tak, że dopiero widz obrazu uzupełnia całą sytuację. Kręcicki zostawia miejsce widzowi, jego spojrzeniu, dyskretnie manipulując jej/jego punktem widzenia. Zauważalny w pracach artysty brak, nieobecność postaci ludzkiej, jest symptomem ich sytuacyjnego charakteru: ostatni kawałek pizzy w otwartym zatłuszczonym pudełku przywołuje towarzyskie wydarzenie wokół niego i pozwala publiczności odgadnąć i przeżyć emocje z nim związane.