Galeria Rynek 30 w Muzeum Warszawy po raz kolejny gości najciekawsze nazwiska z czołówki polskiej sztuki najnowszej. Tematem wystawy To nie jest moja historia są trudności i cierpienia doświadczane przez dzieci. Zaproszone artystki i artyści podejmują ten wątek w malarstwie, sztuce wideo czy poprzez instalacje. Wystawa towarzyszy międzynarodowej konferencji naukowej poświęconej niemiecko-żydowskiemu filozofowi Walterowi Benjaminowi, który dzieciństwo rozumiał jako kryzys – czas przejściowy, pełen rozczarowań i przymusu. Książka Berlińskie dzieciństwo około roku tysiąc dziewięćsetnego zainspirowała kuratorkę Zofię Rojek oraz Katarzynę Bojarską i Adama Lipszyca do stworzenia ścieżki zwiedzania wystawy głównej Muzeum Warszawy, która otworzy się jednocześnie z wystawą To nie jest moja historia 28 września 2023 roku.
Wystawa To nie jest moja historia opowiada o krzywdach doświadczanych przez dzieci oraz o strategiach obronnych, które stosują, aby przetrwać. W swoich pracach zaproszeni artyści i artystki, niekiedy bazując na własnych traumach, opowiadają o dorastaniu w biedzie, lekceważeniu i wyśmiewaniu uczuć, przemocy seksualnej, strachu i poszukiwaniu emocjonalnego wsparcia w świecie fantazji. Czerpią inspiracje z dziecięcej estetyki – twórczo przetwarzają zabawki, mebelki, domowe skrytki. Pokazują, że dzieciństwo – na pozór radosne i beztroskie – w rzeczywistości nie jest programowo pozbawione przemocy, upokorzeń czy zaniedbań. Na wystawie zaprezentowane zostaną prace Bolesława Chromrego, Agaty Jarosławiec, Weroniki Perłowskiej, Patryka Różyckiego i Sebulca.
Filozof Walter Benjamin rozumiał dzieciństwo jako kryzys – okres zawieszenia przed dorosłością, kształtowania się osobowości i przygotowania do życia, o którym jeszcze nic nie wiadomo. W pisanym pod koniec życia zbiorze esejów Berlińskie dzieciństwo około roku tysiąc dziewięćsetnego wspominał pierwsze lata swojego dorastania – dostatnie i względnie szczęśliwe, ale też pełne trudności, rozczarowań czy przymusu. Książka stała się inspiracją do stworzenia wyjątkowej ścieżki zwiedzania wystawy głównej Muzeum Warszawy. Benjamin dorastał w Berlinie, ale tropy łączące historyczną Warszawę z miastem jego dzieciństwa można odnaleźć w muzealnych wnętrzach i podążyć nimi ponad sto lat później. W dziesięciu salach i gabinetach znalazły się krótkie teksty inspirowane fragmentami książki, które wskazują także na uniwersalizm przemyśleń autora.
Wystawa i ścieżka towarzyszą konferencji naukowej International Walter Benjamin Society (27 - 30.09.2023). Jeden z paneli dyskusyjnych konferencji będzie poświęcony wystawie To nie jest moja historia i obecności ciemnej strony dzieciństwa w tekstach kultury. Rozmowa prowadzona przez Katarzynę Bojarską, w której udział wezmą Wiktoria Bieżuńska, Marta Rakoczy i Zofia Rojek, odbędzie się w czwartek, 28 września, w kinie Syrena w Muzeum Warszawy.
Po wystawie To nie jest moja historia oprowadzać będą artyści i artystki, których prace są pokazywane, a także kuratorka Zofia Rojek. W wybrane niedziele odbędą się także oprowadzania po wystawie stałej śladami Waltera Benjamina.
Kuratorka: Zofia Rojek
Artystki i artyści:
Agata Jarosławiec
Absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2020), oraz studiów licencjackich na historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim (2014), od 2021 roku doktorantka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Laureatka III nagrody w konkursie Artystyczna Podróż Hestii (2020), finalistka Allegro Prize (2021), uczestniczka 17. Przeglądu Sztuki SURVIVAL we Wrocławiu (2019). Jej praktyka artystyczna opiera się na badaniu relacji między historią, ciałem a tożsamością. Interesują ją cienie narracji indywidualnych i społecznych, szuka w nich szansy do wzrostu. W swojej praktyce często wykorzystuje obiekt, wideo oraz działania performatywne.
Sebulec
Studiował film animowany na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pracuje z grafiką 3D, animacją i silnikami gier komputerowych; szczególną uwagę poświęca postaciom wirtualnych towarzyszy, awatarów i przewodników. Inspiruje się również kulturą i estetyką internetowych fandomów. Jest autorem projektu † Polska 3d †. Często współpracuje z innymi twórcami, np. tworząc animacje do spektakli i filmów.
Patryk Różycki
Artysta interdyscyplinarny, maluje, pisze, tworzy performanse, podcasty i wideo, jest edukatorem i kuratorem Festiwalu Performance Kick Off Perfo oraz festiwalu krótkich, eksperymentalnych form filmowych Baza. W 2017 roku ukończył studia magisterskie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, ze specjalizacją intermedia. Wystawia w Polsce od 2016 roku. W swoich pracach podejmuje wątki prywatne i w pierwszoosobowej narracji opowiada o emocjach i relacjach.
Weronika Perłowska
Absolwentka fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim i Programu Mentorskiego Sputnik Photos. Jej prace pokazywane były m.in. na Festiwalu Circulation(s) w Paryżu (2020), Ardesia Projects w Berlinie (2019), Lumix Festival w Hanowerze (2018) i FOCUS Photography Festival w Mumbaju (2017). Interesuje się manipulowaniem obrazami i symbolami w celu oczyszczenia ich z wyobrażeń i stereotypów.
Bolesław Chromry
Polski rysownik, autor powieści graficznych, malarz, grafik, copywriter, twórca okładek i plakatów. Absolwent Wydziału Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Bolesław Chromry jest pseudonimem artystycznym. Wydał cztery powieści graficzne wydane nakładem krakowskiego wydawnictwa Korporacja ha!art. Ilustrował magazyny m.in. Gazetę Wyborczą, dodatek do niej – Wysokie Obcasy, Pismo, Szum i Contemporary Lynx. W 2018 roku wydał Elementarz Polski dla Polaka i Polki z Polski.
Zdjęcie powyżej: Patryk Różycki, Mama oddająca obrączki do lombardu, by mieć pieniądze na rachunki i jedzenie, 2022, dzięki uprzejmości artysty i Polana Institute
Sebulec, Duszka, 2021, fot. z wystawy Helena Bohle-Szacka. Przenikanie, z archiwum artysty
Agata Jarosławiec, Tonic immobility 2022, fot. archiwum artystki