Grupa The Krasnals rozpoczęła swoją działalność w 2008 roku. Składa się z anonimowych członków, działających w znacznej mierze w przestrzeni wirtualnej, która jest dla nich głównym środkiem demokratyzacji sztuki. Wśród kilkudziesięciu wyselekcjonowanych prac na wystawie czasowej zaprezentowane zostaną te pochodzące z cyklów „Whielcy Polacy”, „Good Fellas” i „Piękno w Sztuce”. Na płótnach nie zabraknie też Gdańska i osób z nim związanych.
„Krasnale” sprzeciwiają się komercjalizacji sztuki, podejmują polemikę z zasadami rządzącymi jej rynkiem oraz z rolą, którą nadaje on artyście. Prowokują, komentują utarte konwenanse świata sztuki i prowadzą świadomy dialog z aktualnymi wydarzeniami sceny polityczno-społecznej. W swojej twórczości niejednokrotnie nawiązywali do malarstwa Wilhelma Sasnala, którego malarstwo prześmiewczo określają „symbolicznym momentem zwrotnym, pewnym symbolicznym szczytem, przekroczeniem bariery, do której doszła formacja kierująca rynkiem sztuki w Polsce.
Marek Duchnowski, właściciel galerii sztuki ToTuart, organizator wystawy
Ośmieszają autorytety?
Założycielem, przywódcą i głównym malarzem grupy jest Whielki Krasnal. Poza nim, tworzą w niej m.in. Krasnal Bansky, Krasnal Hałabała 1 i Hałabała 2 oraz malarze współpracujący: Malarz z Chin, Malarz z Odessy czy Malarz z Krupówek. Krasnale uznają autorytety, kpią jedynie, gdy tym autorytetom przewraca się w głowie od skali uznania czy popularności. I kiedy do rangi autorytetów zaczynają pretendować bezmózgowcy, koniunkturaliści, postacie groteskowe w swej manii wielkości. Ich bronią jest talent, ale też cecha obca wielu artystom, czyli poczucie humoru, ironia i dystans – tak działalność grupy charakteryzował krytyk teatralny, Jan Bończa Szabłowski, dodając – Dlatego też budzą kontrowersje. Nadęte sławy ich nienawidzą, (bo wyłączają im blask aureoli) często się ich obawiają, artyści z poczuciem humoru (nieliczni) traktują jak inteligentnych przyjaciół, którzy chronią przed wodą sodową. Nie bez przyczyny rozpoczęli działalność 1 kwietnia. A nazwa The Krasnals w świecie sztuki brzmi fonicznie ironicznie.
Buntownicze „Make Love Not Art”
Jednym z istotniejszych filarów działalności grupy są happeningi i performanse. Podczas Biennale Sztuki w Wenecji w 2011 r. zamknęli na kłódkę Pawilon Polonii, odsyłając odwiedzających na most przy Arsenale. Powieszony tam baner „Polka podnosząca meteoryt z papieża 21:37” był jedynym dziełem reprezentującym nasz kraj do czasu ponownego otwarcia pawilonu. Potem większość akcji przebiegała pod hasłem „Make Love Not Art”. Podczas Biennale zaprezentowali także baner „Art is Expensive, Love is Pricelless” oraz parapawilon „Królestwa Krasnali” („The Kingdom of The Krasnals”) projektu Whielkiego Krasnala, wzorowanego na pracy „How it is” Mirosława Bałki. W czerwcu tego samego roku grupa wzięła udział w Malta Festival Poznań, gdzie przygotowali happening w postaci alternatywnego otwarcia festiwalu. Podczas jego trwania, na murze Starej Gazowni rozwiesili 300 afiszy, tworząc akcję streetartową „ŚCIANA PŁACZU/ŚMIECHU”, wyrażającą sprzeciw wobec upolityczniania sztuki. Trzy dni po akcji plakaty zostały zamalowane szarą farbą. The Krasnals określili ten akt jako cenzurę wolności słowa.
God bless America! Joe Biden. Pierwszy historyczny portret 46 Prezydenta Stanów Zjednoczonych.
Impresja wschód słońca. Gdańsk.
LAS _ Barack Obama, I’m White _ Climate-Change-Conference 2008 ‘prezydent elekt USA uznał politykę klimatyczną za priorytet swojej administracji.
Narodziny Wałęsy. 1980.
Polen über Alles _ Blaszany Bębenek.
Polish Dream_ Tribute to Tamara Łempicka, Marcel Duchamp, Leonardo da Vinci, Ettore Bugatti.
Whielcy Polacy (Great Poles) _ General Wojciech Jaruzelski.