Wystawa Sublimacje Tamary Berdowskiej to swoisty zapis stanów umysłu przetransponowany na klarowny i zarazem hipnotyzujący język abstrakcji geometrycznej. Jedna z najwybitniejszych współcześnie tworzących w Polsce przedstawicielek tego nurtu od ponad trzech dekad penetruje medytatywne oddziaływania złożonych układów geometrycznych, wychodząc poza wizualizm op-artu w stronę uniwersalnych, niejednokrotnie też archetypowych konotacji.
Najnowsza odsłona prac Berdowskiej po raz kolejny dowodzi nie tylko podziwu godnej spójności uprawianej sztuki czy mistrzostwa warsztatu, ale i tego, iż źródło, z którego czerpie artystka pozostaje niewyczerpalne, a potencjały w nim drzemiące mogą być dowolnie uaktywniane przez wyobraźnię twórczyni. Z natury ponadosobisty, obiektywny język geometrii z jednej strony wiąże się tu z dążeniem do odsłonięcia niewidzialnych matryc rzeczywistości, z drugiej - rezonuje z indywidualnymi stanami przeżyciowymi o transowej intensywności. Na ekspozycji w Galerii Molskiego, obejmującej obrazy, reliefy i obiekty z roku 2023 z cykli: Bezsenność, Pełnia, Halucynacje i Kwasowe odnajdziemy charakterystyczne „sygnatury” dzieł malarki, jak: swego rodzaju świetlistość i przezroczystość materii, rytmiczne multiplikacje mikrostruktur wpisanych w makropodziały kompozycji czy iluzje ruchu powstającego w rozetowych albo spiralnych układach oraz w negatywowo-pozytywowych grach wypukłości/wklęsłości. Jednocześnie wyraźne staje się dążenie do poszerzania spektrum wyrazu i narzędzi jego urzeczywistniania, pojawiają się eksperymenty w zakresie koloru i techniki. Dynamikę poszczególnych prac ciekawie wzmacnia dramaturgia całości wystawy, stopniowe przechodzenie od płócien rozegranych w neutralnych gamach bieli i czerni, gradientach szarości aż do geometrycznych wzorów zestawionych z jaskrawo-tęczowych barw psychodelicznych wizji. Widz wciągany jest w wielowymiarowe przestrzenie alternatywnych, pozbawionych ciężaru materii, aspektów rzeczywistości, umysłu, iluzji.
Kuratorka: dr. Agnieszka Tes
Fotografia u góry: Bez tytułu, z cyklu kwasowe, 2023
Bez tytułu, rysunek przestrzenny na folii, 2023
Bez tytułu, 2023
Pełnia XXX, 2023
Bez tytułu, z cyklu kwasowe, 2023