Impas
Wystawa Szymona Szymankiewicza powstała w kontekście trwającego w Poznaniu międzynarodowego kongresu Impact, w którym udział biorą wiodący managerowie największych globalnych firm, decydenci polityczni, wybitni naukowcy, światowej klasy eksperci oraz mówcy. Swoimi pracami artysta włącza się do tej elitarnej dyskusji o kondycji świata, zadając tym samym pytanie o miejsce sztuki i artystów w tworzeniu wyobrażeń i projektów społecznych. Zaangażowana od lat postawa twórcza artysty przejawia się w poruszonych na tej wystawie tematach. W kwestiach tak fundamentalnych jak łamanie praw kobiet w Polsce, toczące się wojny, indoktrynacja religijna, dyskryminacja społeczności LGBT+, czy katastrofa klimatyczna - wciąż potrzebny jest krzyk. “Angażować się trzeba w każdych czasach” - uważa Szymankiewicz. Prowokacja do działania i myślenia, twórcza forma aktywizmu artysty wchodzi tu w kontrę z impasem dotyczącym tych nierozwiązanych jeszcze kwestii. Rzeczywistość, na którą zwraca uwagę wystawa, wyłania się za pomocą opozycyjnych znaczeń; przestrzeni pomiędzy zaangażowaniem a obojętnością, działaniem a stagnacją, wpływem a bezwładem. Poprzez bogatą grę znaczeń i symboli, Impas Szymankiewicza rzuca światło na istotne tematy, które angażują odbiorców. Są to kwestie, na które sztuka i społeczeństwo chce i musi mieć wpływ.
Szymon Szymankiewicz (ur. 1985 r. w Łodzi),
polski grafik tworzący w nurcie plakatu zaangażowanego. Absolwent i wykładowca Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, twórca ilustracji, plakatów i obiektów. Laureat licznych nagród i wyróżnień, uczestnik wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce i na świecie. Plakaty Szymankiewicza stanowią błyskotliwą, wizualną odpowiedź na bieżące wydarzenia społeczno-polityczne. Jego prace charakteryzuje nadrzędność przekazu nad zwięzłą formą oraz odwaga wyrazu w poruszanych kwestiach. Artysta nie ucieka od tematów kontrowersyjnych, budzących emocje, jego grafiki w sposób dosadny, często z humorem - komentują rzeczywistość i zmuszają odbiorcę do zajęcia własnego stanowiska. Sam uważa, że “dobry plakat to taki, który porusza”. W swojej twórczości, która często przybiera formę wizualnej przewrotnej kroniki aktualnych wydarzeń, artysta odnosi się do uniwersalnych wartości, które są dla niego szczególnie ważne: wolności, równości i szacunku do człowieka.