Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945.


22.09.2020 - 01.10.2020

Awangardowa twórczość Jana Dobkowskiego przyczyniła się do wybuchu rewolucji seksualnej w Polsce. Jego niesamowite, przepełnione erotyką prace pojawiły się na wystawie „Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945” w DESA Unicum. Zobaczyć na niej można też niezwykłą, pulsującą kolorem kompozycję Wojciecha Fangora oraz dzieła innych najważniejszych współczesnych artystów. Wśród nich znaleźli się m.in. Jerzy Nowosielski, Richard Anuszkiewicz, Jan Lebenstein, Tomasz Tatarczyk i Leon Tarasewicz. Wystawa potrwa do 1 października.   

Nieskrępowana radość tworzenia, afirmacja seksualności, koloru i linii. W latach 60. język plastyczny stworzony przez Jana Dobkowskiego stał się wyrazem hipisowskiej rewolucji obyczajowej. Wielką inspiracją dla artysty była relacja człowieka z naturą. Inspirowały go wszelkie formy biologiczne. Fascynował go świat astralny i spirytualizm. W jego dziełach z pozornie nieczytelnych form wyłaniają się ludzkie sylwetki i symboliczne przedstawienia złożonych aktów seksualnych, zakwitają kwiaty, kiełkują pnącza, pojawiają się przejrzyste promienie słoneczne. Jedną z takich prac jest czerwono-zielony obraz zatytułowany „Wielbiciel zarozumiałych dziewcząt”. Płaskie, szablonowe sylwetki, otoczone są falistym, organicznym konturem. Gdy przyjrzymy się mu uważnie, dostrzec można erotyczny charakter sceny w której przedstawiony został mężczyzna oraz dwie kobiety. Na wystawie zobaczyć można też tryptyk Jana Dobkowskiego zatytułowany „Uniwersum VII”.

Seksualność była ważna również w twórczości Jerzego Nowosielskiego. Za cel postawił on sobie uczynienie z kobiety na powrót obiektu kultu oraz centralnej postaci w światopoglądzie społeczeństw. Cielesność i strefa sacrum w sztuce Nowosielskiego zawsze się ze sobą splatają. Kluczowym momentem w jego karierze było zetknięcie się z ikoną, której tajniki zgłębiał już ze świadomością sztuki nowoczesnej. Fascynacja ikoną wyrobiła w artyście poważny, duchowy stosunek do działalności artystycznej. Został on pogłębiony przez roczny pobyt w nowicjacie pod Lwowem. Okres odosobnienia, odciągnięcia od potocznych spraw wyrobił w artyście fascynację wschodnią liturgią i doprowadził do przełożenia dogmatów prawosławia na kwestie artystyczne. Nowosielski uznawany jest za jednego z ważniejszych współczesnych pisarzy ikon i czołowego polskiego malarza XX wieku. Artysta postulował wprowadzenie pierwiastka erotycznego do sfery duchowej i religijnej. W licznych wypowiedziach podkreślał rolę seksu w swojej twórczości. Na wystawie w DESA Unicum zobaczyć można aż 3 jego prace: „Akt w lustrze”,  „Akt” oraz „ Pejzaż Zielony II”.

Metafizyka inspirowała również Wojciecha Fangora. Jego otwarte kompozycje pulsują ruchem i kolorem. Prezentowany na wystawie obraz „M28” był jedną z ponad 30 prac, które powstały specjalnie na indywidualną wystawę Fangora w Guggenheim Museum. Był on jedynym polskim twórcą, który miał tam swoją ekspozycję. Z tej samej serii, co pokazywana na wystawie praca pochodzi dzieło „M39” – najdrożej sprzedany obraz współczesny w Polsce. W 2018 roku wylicytowano go za rekordową kwotę ponad 4 milionów złotych. W „M28”, podobnie jak w poprzednich realizacjach, artysta kontynuował swoją koncepcję opartą na optycznej grze pomiędzy płótnem a widzem. Tytułowa litera M jest oznaczeniem pracowni w Madison, w której powstało prezentowane płótno. Na wystawie pojawiło się również inne dzieło Wojciecha Fangora zatytułowane  „N37”.

Zobaczyć można też twórczość m.in. Juliana Stańczaka, Henryka Stażewskiego i Ryszarda Winiarskiego. 

DESA Unicum - Galeria
22 613 66 00

ul. Piękna 1A

00-477 Warszawa

22.09.2020 - 01.10.2020