Eksponowane obiekty powstały podczas zajęć prof. Waldemara Wolańskiego w ramach zgłębiania warsztatu teatralnych tajemnic animacji, w tym m.in. gry w masce, a opiekunką nadzorującą wykonywanie masek była uznana scenograf, plastyk i ilustrator, pani dr Joanna Hrk. Część masek, wykonanych przez studentów V roku animacji została sfotografowana przez ich kolegów z Katedry Fotografii, maski wykonane przez studentów IV roku animacji zostały uwiecznione na fotogramach przez nich samych osobiście.
Maska artystyczna, rozumiana wprost, jest obiektem artystycznym, rodzajem rzeźby czy może instalacji artystycznej. Obiekty, które będzie można obejrzeć na wystawie to trójwymiarowe obiekty artystyczne, odwołujące się na zasadzie skojarzenia do formy, do maski obrzędowej czy teatralnej, pełniące jednak taką samą funkcję jak obraz czy rzeźba. Niektóre z nich można założyć na twarz, ponieważ zarówno forma, jak i proporcje osadzone są w naturalnych wielkościach ludzkich. Jednym z celów ich powstania było m.in. odwołanie się do atawistycznych emocji związanych z maską obrzędową. Siła rytuałów jest często nieuświadomioną, ale niezmiennie obecną wartością w naszym życiu. Prowadząca zajęcia Joanna Hrk wyszła od obiektów ceramicznych, poprzez obiekty papierowe, aż doszła do rodzaju asamblaży.
Maska obrzędowa, magiczna ze swoim silnym emocjonalnym przesłaniem, intrygowała i inspirowała artystów od dawna, niemniej to, co możemy obejrzeć na wystawie jest twórczym manifestem indywidualnych osobowości poszczególnych studentów. Bazą ich artystycznych poszukiwań stały się maski wyklejane z butafory, a potem charakteryzowane i dopełniane innymi atrybutami. Wyklejanie z butafory, czyli nieuszlachetnionego, makulaturowego papieru pakowego, pozbawionego fabrycznych brzegów, należy do jednej z najstarszych technik teatralnych. Butaforą wykleja się wcześniej przygotowane gipsowe negatywy, w tym wypadku gipsowe odlewy wyrzeźbionych w glinie głów, tworząc mniej lub bardziej trwałe warstwy, przy czym nie należy mylić butafory z papier mâché, która jest papierową masą, formowaną w całości, właśnie na podobieństwo gliny.
Kurator wystawy: prof. Waldemar Wolański
W wystawie udział biorą:
Kachna Bińko, Klaudia Bochniak, Magdalena Botor, Michał Siodła, Oktawian Jurczykowski, Weronika Michel, Weronika Szyma, Zuzanna Wytykowska
Urszula Domańska, Anna Chwal, Weronika Grabowska, Marcjanna Urbańska, Katarzyna Adamkiewicz, Karolina Kajetanowicz, Joanna Szlembarska, Julia Benedyktowicz, Paulina Wasilewska, Natalia Durszewicz
Magda Kieroń, Kamila Winnicka, Adelina Woś, Karolina Golis, Kuba Szkudlarek, Jacek Laube, Agnieszka Kossowska, Julia Ożarska, Natalia Łączyńska, Karolina Wojtas