Wernisaż wystawy odbywa się w ramach Inauguracji Roku Akademickiego 2023/2024, połączonej z uroczystością nadania Stelarcowi tytułu doktora honoris causa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.
Wystawa jest częścią Open Eyes Art Festival. Dzięki współpracy z Ośrodekiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA i przy wsparciu Wydziału Intermediów ASP KRK w dniu 6 października o godzinie 18:00 w CRICOTECE (ul. Nadwiślańska 2-4) odbędzie się performance Stelarca.
Żyjemy w epoce nadmiaru i obojętności oraz upowszechnienia protetyki. Ciało stało się współczesną chimerą mięsa, metalu i kodu, działającą poza granicami skóry i poza lokalną przestrzenią, którą zamieszkuje. W tym technologicznym obszarze ciało wymaga sensorycznego, maszynowego i obliczeniowego rozszerzenia. Pojawia się konieczność alternatywnych konstrukcji anatomicznych. W erze hakowania ciała, mapowania genów, protezowania, wymiany organów, przeszczepów twarzy, syntetycznej skóry to, co oznacza bycie ciałem, co oznacza bycie człowiekiem i co generuje żywotność i sprawczość, staje się problematyczne. W przestrzeni mnożących się ciał protetycznych, częściowego życia i sztucznego życia, ciało biologiczne staje się głęboko przestarzałe. Ciało traci podmiotowość. Ciało nie jest już obiektem pożądania, ale raczej ciałem, które wymaga ponownego wyobrażenia i przeprojektowania.
Obecnie ciało doświadcza siebie jako mimowolne, zautomatyzowane i nieobecne w swoim własnym działaniu. Ciało jest teraz zdalnie sterowane i rzutowane w odległe przestrzenie. Jego świadomość może zostać usunięta, a jego fizyczność zanika. Staje się ono rozszerzonym systemem operacyjnym. Nie funkcjonujemy już "całkowicie tutaj" w tym ciele ani "całkowicie tam" w tamtym ciele, ale czasami "częściowo tutaj" a innym razem - "częściowo tam. Obecność staje się też problematyczna. Obecność jest naznaczona podwójną nieobecnością, a może nieobecność jest naznaczona podwójną obecnością. Świadomość prześlizguje się między przestrzeniami i sytuacjami, płynnie oscylując między tym, co rzeczywiste, a tym, co wirtualne. Nadal występujemy jako ciała biologiczne - offline - i ciała fantomowe - online. Fantomy nie jako fantazmaty, ale raczej jako fantomowe kończyny. Jaźń umiejscawia się poza skórą, ciało zostaje opróżnione. Lecz pustka ta nie jest pustką braku, ale raczej radykalną pustką poprzez nadmiar. To pustka wynikająca z wyciskania i rozszerzania jego możliwości, jego poszerzonych anten sensorycznych i jego coraz bardziej zdalnego funkcjonowania. Ważna staje się nie tylko tożsamość ciała, ale też jego łączność - nie mobilność czy lokalizacja, lecz interfejs.
Stelarc, 2023
tłumaczenie z angielskiego: Artur Tajber
Stelarc - jest artystą performance, który bada i wzmacnia swoje ciało przy pomocy zaawansowanych technologii oraz eksperymentuje z alternatywnymi architekturami anatomicznymi. Występował z Third Hand (Trzecia Ręka), Stomach Sculpture (Rzeźba Żołądka) oraz Exosceleton (Egzoszkielet), sześcionożnym robotem kroczącym. W internetowych performance’ach Fractal Flesh, Ping Body i Parasite badał mimowolną, zdalną i zdalnie sterowaną choreografię ciała przy użyciu elektrycznej stymulacji mięśni. Stelarc operacyjnie wszczepił w swoje ciało komórki macierzyste, kształtując w ten sposób na swoim przedramieniu ucho, które uzyskało elektroniczne wsparcie i dostęp do internetu. Wśród ostatnich wystąpień twórcy znajdziemy ReWired/ReMixed, polegające na przekazywaniu funkcji zmysłów i dzieleniu się doznaniami. Artysta uzyskał liczne tytuły honorowe uczelni wyższych na całym świecie; w 1996 r. został honorowym profesorem sztuki i robotyki na Uniwersytecie Carnegie Mellon, w 2002 r. otrzymał tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Monzash, w 2010 r. otrzymał nagrodę Ars Electronica Hybrid Arts Prize, w 2015 r. nagrodę Australia Council’s Emerging and Experimental Arts Award, w 2016 r. uzyskał tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Jońskiego na Korfu. W 2023 r. Senat Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie przyznał mu tytuł doktora honoris causa. Twórczość Stelarca jest reprezentowana przez Scott Livesey Galleries, Melbourne.