A gdyby Natalia LL, zgodnie ze swoim wykształceniem, została projektantką szkła? Czy sprawowałaby nadzór artystyczny nad produkcją w jednej z dolnośląskich hut, a jej Sztuka konsumpcyjna przybrałaby wówczas formę zestawu naczyń? Jako wyróżniająca się studentka pracowni prof. Stanisława Dawskiego z pewnością mogła poprowadzić swoją karierę dalej w tym kierunku. Artystka jednak z tej ścieżki nie skorzystała. I chyba na szczęście – wrocławska szkoła szkła wykształciła bowiem wielu innych znakomitych projektantów i projektantek, natomiast Natalia LL zapisała się w historii polskiej sztuki jako czołowa przedstawicielka konceptualizmu i prekursorka sztuki feministycznej. Stany skupienia Natalii LL to jednak nie opowieść o tym, co mogłoby się wydarzyć. […]
Wystawa stanowi doskonałą okazję do przyjrzenia się mniej rozpoznawalnym pracom artystki – w tym pastelom i malarstwu, powstającemu jako dopełnienie jej seansów z przełomu lat 70. i 80., a także niemal nieznanym dziś szerszej publiczności realizacjom ze szkła. Prezentacja dokumentacji dyplomu artystki, w zestawieniu z jej późniejszymi pracami, nie jest wyłącznie archeologiczną ciekawostką, lecz próbą uchwycenia źródeł zagadnień, które powrócą w dojrzałej twórczości
Tytułowe Stany skupienia, zaczerpnięte z jednego z seansów, posłużyły jako nazwa całej wystawy – wskazując na zróżnicowanie zainteresowań i postaw Natalii LL już w pierwszych dwóch dekadach jej działalności.
Galeria Art Rytel prezentuje zwykle wystawy-dialogi pomiędzy dwiema osobami artystycznymi. Stany skupienia kontynuują tę tradycję, tworząc przestrzeń na spotkanie Natalii LL z Natalią L.
Cezary Lisowski