W ostatnich latach można zauważyć wyraźny wzrost zainteresowania współczesnych twórców tkaniną jako medium pozwalającym na rozszerzenie formy i zakresu wypowiedzi. Prace wykonane w tej technice stanowią również ważny obszar dla Kolekcji MOCAK-u.
Na wystawie Sploty pokazujemy pięć tkanin, które są wyraziste w sensie artystycznym. Są to dzieła Faiga Ahmeda, Rya Davida Bradleya, Emilii Bohdziewicz, Mony Hatoum oraz Małgorzaty Markiewicz.
Pochodzący z Azerbejdżanu Faig Ahmed odwołuje się do tradycji wełnianych kobierców. W wyniku eksperymentów z klasycznymi wzorami uzyskuje iluzję wielowymiarowego obiektu. Ry David Bradley odwzorowuje fotografię cyfrową i „utrwala” ją w postaci gobelinu, sugerując tym samym nietrwałość pliku komputerowego w porównaniu z produktem techniki tradycyjnej. Emilia Bohdziewicz tworzy monumentalną kompozycję geometryczną, zbudowaną z modułów, pokazującą, jak w masie wszystko zmienia się w abstrakcję. Mona Hatoum przedstawia kontur kontynentów według koncepcji Galla-Petersa na aksamitnej tkaninie. Praca jest punktem wyjścia do rozważań o tym, czy świat daje się rzeczywiście odwzorować. Małgorzata Markiewicz haftuje na mapie Europy trasy komunikacyjne. Gęsta sieć łącząca kraje całkowicie zaciera granice państw.
Na wystawie będzie można zobaczyć takie tkaniny artystyczne jak kobierzec, gobelin, haft czy patchwork. Różnorodność technik i tematów ujawnia szerokie możliwości artystyczne tkaniny, która okazuje się uniwersalnym medium w mówieniu o współczesnych problemach społecznych i politycznych, a także jest obszarem otwartym na eksperymenty formalne.
Fotografia u góry: Małgorzata Markiewicz, Mapa, 2023, fot. Rafał Sosin