Co robisz w łóżku? to pierwsza w Polsce instytucjonalna prezentacja prac Sophie Thun i Joanny Woś – polskich artystek mieszkających w Wiedniu. Malarską praktykę Woś i fotograficzną Thun łączą m.in. refleksyjne podejście do używanego medium – odniesienia do procesów malowania i fotografowania, czy cytaty z historii sztuki i fotografii. Obie artystki interesuje także wizerunek kobiecego ciała, który przechwytują w ramach praktyki autoportretu. Ich prace są wielowarstwowe i w swojej kolażowej strukturze przywołują rozmaite czasowości, przestrzenie i ciała, by mówić m.in. o seksualności, przemocy i relacjach władzy.
Kuratorowana przez Tomka Pawłowskiego-Jarmołajewa wystawa w Gdańskiej Galerii Miejskiej przy ul. Piwnej 27/29, skupi się na leżeniu, czyli motywie obecnym zarówno w twórczości obu artystek, jak i w historii sztuki. W ich ujęciu tytułowe łóżko jest obszarem ambiwalencji – miejscem odpoczynku, regeneracji i przeżywania przyjemności, ale także cierpienia i niemocy. Miejscem, w którym realizujemy potrzebę intymnej bliskości, ale i ucieczki, zniknięcia, wypisania się na chwilę z życia. Mówi się w końcu, że sen to mała śmierć. W tym kontekście odpowiedź na tytułowe pytanie przestaje być oczywista.
Sophie Thun (ur. 1985) mieszka i pracuje w Wiedniu. W swojej praktyce artystycznej zajmuje się przede wszystkim fotografią analogową, jej przestrzeniami i procesami, a także warunkami produkcji i ekspozycji. Wychowała się w Warszawie. Uzyskała dyplom magistra na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu w pracowni Martina Guttmanna i Daniela Richtera (2017) oraz w Krakowie (2010). Obecnie jest profesorką na wydziale fotografii Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie.
Joanna Woś (ur. 1991) mieszka i pracuje w Wiedniu, gdzie obecnie studiuje na Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Daniela Richtera. Jej prace były wystawiane w Mediolanie i Nowym Jorku (Portraiture One Century Apart, Galeria Massimo De Carlo, Mediolan; Common Nocturnes, Galeria Simone Subal, Nowy Jork; obie wystawy w 2021 roku). W 2020 roku miała wystawę indywidualną w Galerii Wschód w Warszawie. W 2021 roku Chloe Stead, redaktorka magazynu Frieze, umieściła ją w gronie wschodzących artystów, na których warto zwrócić uwagę („Five Young Painters to Follow”, nr 222, październik 2021 r.).