Główną figurą nowej wystawy Slavs and Tatars jest Simurg – mityczny ptak znany z mitologii perskiej, ale obecny również w literaturze i ustnych przekazach w Centralnej Azji, Kaukazie i Europie Wschodniej. Simurg to metafizyczna, skrzydlata istota będąca alegorią duchowego uniesienia i samowiedzy, często przedstawiana w ognistej postaci i całkowicie płynna pod względem płci.
Czerpiąc inspirację z „Musée d’Art Moderne – Département des Aigles” Marcela Broodthaersa (1968-1972), jednego z najbardziej wpływowych dzieł sztuki konceptualnej XX wieku, Slavs and Tatars dokonują kreatywnego przekładu figury orła na Simurga. O ile orzeł funkcjonuje – w wielu kulturach – jako symbol imperialnej dumy, zdegradowany współcześnie do świeckiego znaku wulgarnego nacjonalizmu, Simurg pomaga nam odblokować imperium zmysłów i otworzyć się na świat pozaziemski. Poprzez przeciwstawienie orła i Simurga, Slavs and Tatars oferują spekulatywną historię, adresowaną do współczesnych społeczeństw stojących przed palącymi dylematami dotyczącymi tożsamości narodowej i nacjonalizmu.
Dzięki zdolności latania, podróżowania i śpiewania ptaki od dawna oczarowują ludzi jako symbole wyzwolenia, od „Ptaków” Arystofanesa po „Ptasią konferencję” perskiego poety i mistyka Farida ad-Dina Attara. Arcydzieło Attara z XII wieku opisuje epicką podróż ptaków w poszukiwaniu Simurga. Ta literacka metafora oddaje istotę demokracji jako systemu, który honoruje głos jednostki, podkreślając jednocześnie znaczenie zbiorowego podejmowania decyzji, dzielenia się i działania.