25 kwietnia 2025 roku w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu otworzymy kolejny Salon Wiosenny. Będzie to już piąta edycja tego konkursowego przeglądu twórczości opolskiego środowiska w nowej odsłonie.
Od 2021 roku w wystawie mogą brać udział wszystkie pełnoletnie osoby aktywnie zajmujące się sztukami wizualnymi związane z Opolem i regionem opolskim. Okręg Opolski Związku Polskich Artystów Plastyków, wieloletni organizator wcześniejszych przeglądów skierowanych do swoich członków, nadal pozostaje współorganizatorem wystawy. Wcześniej artystki i artyści po prostu prezentowali przyniesione obiekty na wystawie, w zmienionych warunkach stosujemy procedurę wstępnej selekcji prac przeznaczonych do prezentacji. Selekcja odbywa się na podstawie reprodukcji nadesłanych prac. Wszystkie zgłoszone prace obejrzeć można w wersji cyfrowej na stronie galerii.
W 2025 roku napłynęło łącznie 119 zgłoszeń. Selekcja w tym roku była wyjątkowo ostra, a jury wyłoniło prace 53 artystek i artystów, które zobaczymy na salonie:
Adamek Katarzyna, Beski Jerzy, Biel Wojciech, Bitka Maria, Boksa Małgorzata, Brzęczek Oliwia, Cierniak Jagoda, Ruas Diogo, Cisińska Martyna, Desperak Piotr, Dolipski Michał, Drzazga Damian, Fleger Halina, Hlawacz Magdalena, Hlawacz Roman, Hussak Grzegorz, Imiełowska Sabina, Jeziorowski Romuald, Jeżewska-Desperak Joanna, Krawtz Nati, Kucik Patrycja, Kulewska-Akyel Violetta, Kulik Marta, Kyryliuk Tetiana, Larysz Violetta, Lenarczyk Andrzej, Lis Jowita, Łąbędzki Jakub, Łojko Małgorzata, Mandela Wojciech, Miś Daniel, Młyńczak Krzysztof, Mokrzycki Mirosław, Mucha Paulina, Nowodworski Ignacy, Plech Agnieszka, Posacki Bartosz, Ptaszyńska Paulina, Przygoda Mariusz, Rzepczyński Krzysztof, Sieczka Michał, Spodymek Marcel, Stiller Anna, Sypko Grzegorz, Szymska Barbara, Szyndler Artur, Szyryk Marek, Tarnowski Krzysztof, Uksik Emilia, Wakolbinger Violetta, Wenska Sylwia, Węgrzyn Maciej, Zarzycka Magda, Zmarzły Maria.
Dziękujemy wszystkim osobom artystycznym za nadesłanie zgłoszeń!
Niezależne jury jest niezwykle ważnym elementem odświeżonej formuły salonu – otwierając szeroko drzwi przeglądu, musimy jednocześnie mieć pewność, ze na wystawę trafią prace interesujące i ważne. Służy temu właśnie wstępna selekcja. Jury z założenia powinno być niezależne i nieznające opolskiego środowiska artystycznego. Warto podkreślić, że oprócz gwarancji obiektywnej oceny, takie rozwiązanie daje nieoceniony potencjał promocyjny – przyjeżdżający jurorzy, a są to krytycy sztuki, artyści czy galerzyści, mogą z uwagą przyjrzeć się temu, co dziej się na artystycznej scenie Opola.
W tym roku jury Salonu Wiosennego tworzą: Hubert Czerepok, artysta wizualny, profesor w Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie pracuje na Wydziale Sztuki Mediów, Fotografii i Filmu Eksperymentalnego, Delfina Jałowik, historyczka sztuki, doktorka filozofii, od ubiegłego roku dyrektorka Bunkra Sztuki w Krakowie oraz Matylda Prus, historyczka sztuki, socjolożka, założycielka i kuratorka Galerii m² w Warszawie.
Laureatki Salonu 2025
Grand Prix Marszałka Województwa Opolskiego: Nati Krawtz, Zwierzę ci się (zaśnięcie Nory)
– za refleksję nad obecnością i brakiem osób nieludzkich oraz więź międzygatunkową.
Nagroda Prezydenta Miasta Opola: Martyna Cisińska, Dzwoniłam na domofon
– za błyskotliwą i pełną dystansu narrację o codzienności.
Nagroda ZPAP: Halina Fleger, Gimnastyka okładki I–III
– za ciekawe nawiązanie do tradycji awangardy.
Dodatkowo przyznano nagrody pozaregulaminowe:
Nagroda Dobroteki: Katarzyna Adamek, W XI (After peritonitis)
– za nieoczywiste przepracowywanie tabu choroby.
Nagroda Druch Atelier: Magdalena Hlawacz, Mama mówiła, odpocznij
– za dystans do hegemonii pracy.
Wyróżnienie zespołu kuratorskiego GSW: Magdalena Zarzycka
– za malarską konsekwencję w wydobywaniu tego, co ukryte, oraz za lekkość w ciężarze.
Wystawa, podobnie jak w ubiegłych latach, znajdzie się równolegle w dwóch miejscach: w Galerii Sztuki Współczesnej przy placu Teatralnym i w Galerii ZPAP Pierwsze Piętro przy ul. Krakowskiej 1, tuż przy opolskim Rynku. W GSW zobaczymy prezentacje trzydziestu trzech osób, w Galerii ZPAP – pozostałych dwudziestu.