„Drama” to wspólny projekt SAGG Napoli i Stefanii Batoevy, stworzony specjalnie na otwarcie warszawskiej galerii Import Export. To zapis emocji i historia zbudowana wokół dwóch przyjaciółek-artystek, które wspólnie zgłębiają nowe dyscypliny: artystyczne i sportowe.
Wystawę rozpocznie sesja łucznicza, w tracie której SAGG Napoli odda serię strzałów do obiektów malarskich stworzonych wspólnie z Batoevą – tym samym zacierając granicę indywidualnej praktyki artystycznej. Po ukończeniu performansu, artystki pozostaną fizycznie obecne w przestrzeni: jedna poprzez swoje autoportrety – wykonane na odzyskiwanej skórze w pastelowych odcieniach, druga poprzez wykonane na jej zamówienie strzały.
Podczas gdy Batoeva czerpie z krajobrazów emocjonalnych, wątki autobiograficzne u SAGG Napoli mają źródło w rozumieniu praktyki jako drogi do samopoznania. Jak wyjaśnia artystka: „Mieć cierpliwość znaczy zaufać procesowi i wyznaczać sobie cele; dążyć do każdego z nich, powoli pozwalając, by ruchy Twoich mięśni zsynchronizowały się z Twoim umysłem. Kiedy nie trafisz do celu, musisz zrozumieć, dlaczego nie trafiłaś (wszak często nie jest to wynikiem błędu technicznego związanego ze sprzętem, ale raczej pozycji Twojego ciała i stanu Twojego umysłu), musisz też nauczyć się akceptować, że rzeczy się psują i nie zawsze musisz je naprawiać”.
Batoeva dodaje, że jej melancholijne postaci nie wymagają naprawiania, ponieważ smutek może być budującą siłą. „To wymaga pracy ze swoimi uczuciami, podobnie jak malarstwo” – dodaje. Zestawienie delikatności jej autoportretów ze zwinnością strzał SAGG Napoli, uwydatnia dramaturgię samego aktu strzelania, który zdaje się odtwarzać dynamikę zakochiwania. Kto właściwie traci w takiej sytuacji? „Dlaczego mamy zawsze naprawiać złamane serca? Co było rezultatem złamania mojego serca? Czy to był ból i rozczarowanie, czy też delikatność? To była siła, to była intuicja – i w końcu – jasność. Kiedy moje serce pękło, odkryłam cząstki samej siebie, o których istnieniu nie miałam pojęcia” – mówi SAGG Napoli.
„Drama” kwestionuje też stereotypy dotyczące ról płciowych oraz dynamiki w miłości. Podczas gdy u Batoevy dzieje się to poprzez niedookreśloność płciową postaci z jej obrazów, w pracach SAGG Napoli ma miejsce odwracanie konwencji przedstawień. „Przez wieki wizerunek kobiety z łukiem kojarzył się z wojowniczką. Łuk zawsze był bronią. A ja nie chcę być tak widziana. Dlaczego miałabym być wojowniczką. A co, jeśli „wróg” nie jest kimś lub czymś, co mogę pokonać? Dla mnie wróg to to zbiór wartości i rzeczy, które mnie rozpraszają, bym mogła się stać najlepszą wersją samej siebie” – kończy SAGG Napoli.
"Drama" to zjawisko łączące obraz, ruch i dźwięk, którego rezultatem będzie seria wspólnie stworzonych obiektów malarskich, a także towarzyszące im indywidualne prace artystek: film autorstwa SAGG Napoli i wiersz Stefanii Batoevy.
SAGG Napoli (ur. 1991 w Neapolu, Włochy) jest łuczniczką i artystką działającą w obrębie performansu, wideo, rzeźby, instalacji, projektowania mody i instalacji dźwiękowych. Poprzez swoje działania eksploruje zagadnienia polityki płci, ekonomii geopolitycznej oraz przedstawień klasowych i etnicznych w kulturze wysokiej oraz popularnej. Wydarzenia w których ostatnio wzięła udział to m.in. festiwal Glasgow International (2021); wystawa RETROFUTURE w Muzeum Sztuki Współczesnej MAKRO w Rzymie (2021); seria Lezioni d’Italiano prowadzona przez Fiorucci Art Trust (2020); RADICAL SELF LOVE kuratorowana przez Nicolettę Labertucci w Sophie Tappeiner Galerie w Wiedniu (2019); SELBSTBILDNIS w Société w Berlinie (2019). Dotychczasowe solowe prezentacje artystki to: „DUMA I UPRZEDZENIE: nowe praktyki godności” pokazywane w ramach programu publicznego Departamentu Obecności Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz SI NA BUJI PI COSC LISC E O' SMALT NGOPP ALL'OGN – You're lie with smooth things and pink nails w Jupiter Woods w Londynie (2017). SAGG Napoli ukończyła z wyróżnieniem studia z zakresu fotografii artystycznej w Camberwell College of Arts w Londynie (2014).
Stefania Batoeva (ur. 1981 w Sofii, Bułgaria) jest artystką mieszkającą w Londynie i zajmującą się malarstwem, rysunkiem i poezją. Jej, w dużej mierze, autobiograficzne i nacechowane emocjonalnie prace zyskały uznanie krytyków oraz zapewniły jej stanowisko w Slade School of Fine Art w Londynie. Batoeva uczyła tam malarstwa w latach 2017-2019. Prace artystki zostały ostatnio pokazane przez galerię The Approach w Londynie na wystawie Le Coeur Encore. Jej wystawy indywidualne to Le Marteau sans maître w Galerii Nicodim w Bukareszcie (2021); Zima w Paryżu w Art Tuner (2020); When You Wake Up the Buffalo w Galerii Nicodim w Los Angeles (2020); Marc Chagall w All Welcome w Londynie (2019); Devoted Iota Elusion w Emalin w Londynie (2017); Całkowite oddanie, w Almanach w Turynie (2017); Winterheart w Ermes-Ermes w Wiedniu (2017). Batoeva ukończyła wcześniej dyplom z rzeźby w Royal College of Art w Londynie (2014) oraz studia z zakresu architektury w Architectural Association w Londynie (2007).
Import Export to nowa galeria założona w 2021 roku przez Sonię Jakimczyk i Piotra Bazylko. Jej program poświęcony będzie praktykom eksperymentalnym w sztuce najnowszej. Równolegle do działań lokalnych planowane są również wystawy nomadyczne w różnych częściach Europy.