Reprezentacja. Z kolekcji MCSW Elektrownia w Radomiu


20.09.2025 - 09.11.2025

Wystawa Reprezentacja. Z kolekcji Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, zorganizowana z okazji jubileuszu 20-lecia istnienia Centrum, to wybór kilkudziesięciu dzieł wybranych na tę okoliczność. Kolekcja, licząca niemal tysiąc pozycji, jest rozwijającym się wielokierunkowo emblematycznym zbiorem, stanowiącym – obok wystawiennictwa – priorytetowy cel działalności multidyscyplinarnej instytucji. Elektrownia, powołana do życia w grudniu 2005 roku, od początku funkcjonowania zainteresowana jest gromadzeniem, udostępnianiem i upowszechnianiem dzieł ilustrujących rozwój oraz zmiany w przestrzeni szeroko rozumianej sztuki współczesnej. Kuratorzy tworzący kolekcję, uwzględniając wiedzę dotyczącą zawartości zbiorów sztuki drugiej połowy XX wieku, będących własnością Muzeum im. Jacka Malczewskiego, realizują program mający na celu ich aktualizację oraz uzupełnienie o dzieła artystów dotychczas w niej nieobecnych. Komplementarny charakter obydwóch zbiorów buduje obraz międzyinstytucjonalnej Radomskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, co świetnie sprawdziło się w przypadku wystaw: Specimen. Próba kolekcji (2014) i Sztuka widzenia. Nowosielski i inni (2023).

Reprezentacja, w kilku sekwencjach problemowych, akcentuje kierunki rozwoju kolekcji Elektrowni, dzieła ilustrują przemiany w przestrzeni sztuki, dokonujące się w perspektywie kilku dziesięcioleci, poczynając od lat 70. XX w. do współczesności, obrazują zmiany kulturowe zachodzące pod wpływem nowych inspiracji ideowych. W gronie autorów Reprezentacji uczestniczą przedstawiciele nawiązujący do praktyk postmodernistycznych i neoawangardowych. W zbiorach Elektrowni znajduje się także rozbudowany zespół dzieł wywodzących się z tradycji modernistycznej. Związane z językiem abstrakcji geometrycznej i wieloletnim projektem plenerów poświęconych tej narracji, organizowanych pod patronatem Bożeny Kowalskiej, przypomniane zostały wystawą Geometria i pamięć. Bożenie Kowalskiej (1930–2023) w 2023 roku.

Wybór kilkudziesięciu dzieł, jak ma to miejsce przy każdej ekspozycji, tym bardziej wystawy zbiorowej, posiada oczywisty subiektywny charakter, w przypadku kolekcji Elektrowni odzwierciedla zaledwie fragment jej potencjału. W desygnowanym na tę okoliczność zestawie obejrzymy prace: Agaty Agatowskiej, Sylwestra Ambroziaka, Mirosława Bałki, Anny Baumgart, Krzysztofa M. Bednarskiego, Jana Berdyszaka, Marcina Berdyszaka, Włodzimierza Borowskiego, Rafała Bujnowskiego, Tomasza Ciecierskiego, Jakuba Ciężkiego, Izabeli Chamczyk, Martyny Czech, Jerzego Czuraja, Dawida Czycza, Norberta Delmana, Marty Deskur, Andrzeja Dłużniewskiego, Stanisława Dróżdża, Poli Dwurnik, Mirosława Filonika, Zbigniewa Gostomskiego, Katarzyny Górnej, Anety Grzeszykowskiej, Ryszarda Grzyba, Marka Kijewskiego, Pawła Kowalewskiego, Tomasza Kulki, Piotra Kurki, Anny Kutery, Natalii Lach-Lachowicz, Leszka Lewandowskiego, Piotra Lutyńskiego, Ryszarda Ługowskiego, Marcina Maciejowskiego, Roberta Maciejuka, Katarzyny Majak, Zbigniewa Makarewicza, Małgorzaty Malinowskiej, Pawła Matyszewskiego, Andrzeja Mitana, Józefa Nowaka, Włodzimierza Pawlaka, Andrzeja Paruzela, Grzegorza Rogali, Józefa Robakowskiego, Andrzeja Różyckiego, Adama Rzepeckiego, Jadwigi Sawickiej, Kajetana Sosnowskiego, Zdzisława Sosnowskiego, Pawła Susida, Marka Szczęsnego, Leona Tarasewicza, Mariusza Tarkawiana, Tomasza Tatarczyka, Teresy Tyszkiewicz, Zbigniewa Warpechowskiego, Ryszarda Waśki, Jana Stanisława Wojciechowskiego, Włodzimierza Jana Zakrzewskiego, Krzysztofa Zarębskiego, Wojciecha Zasadniego i Marcina Zawickiego, Rajmunda Ziemskiego.

Dzieła wymienionych artystów ułożone zostały w blokach tematycznych: Pejzaż industrialny, Rytuały, Nonkonformiści, Kobiety i o kobietach, Subiektywnie w obiektywie, Chaos i bezruch. Ostatni blok nawiązuje do tytułu wystawy i zawiera wybrane prace z kolekcji Elektrowni, eksponowane od 17 maja do 11 lipca 2025 roku w Biurze Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim. Ostrowiecka, partnerska placówka obchodzi w bieżącym roku 30-lecie swojego istnienia, artystyczną oprawą jubileuszu była wystawa ze zbiorów Elektrowni, przygotowana przez kuratora Pawła Witkowskiego. Obraz Jadwigi Sawickiej stał się symbolicznym logotypem przedsięwzięcia. Przeniesienie tamtego wydarzenia w przestrzeń jubileuszu Centrum w Radomiu, spina klamrą współprace zaprzyjaźnionych instytucji i podkreśla uczestnictwo wskazanych obiektów w ciągłej ekspozycji.

Kurator: Mariusz Jończy

Zdjęcie powyżej: Marek Kijewski, Małgorzata Malinowska, (Zombie) Portret konny Andy`ego Warhola, 1998, technika własna, fot. Marcin Kucewicz


Anna Baumgart, Bombowniczka (edycja 2/2), 2004, tkanina, silikon, żywica poliestrowa, wys. 164 cm; fot. Marcin Kucewicz

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia
048 383 60 77

ul. Kopernika 1

26-600 Radom

20.09.2025 - 09.11.2025

wernisaż

20.09.2025

14:00