Na najnowszej wystawie Zofii Błażko Realizm w abstrakcji zaprezentowane zostały prace powstałe na przestrzeni dwóch ostatnich lat. Artystka, mimo młodego wieku, zdołała już wypracować charakterystyczny styl, niezmiennie skupiony wokół tematyki portretu. Dzięki swojej pracowitości i konsekwencji, doskonale porusza się w tej tematyce, nie ograniczając się jedynie do prób wiernego odwzorowywania modeli. Artystka odczuwa ciągłą potrzebę rozwijania swoich prac o nowe wątki. Zmieniają się bohaterowie. Kiedyś były to osoby z najbliższego otoczenia twórczyni, dziś są to przedstawiciele różnych kultur i miejsc, co jest naturalną konsekwencją licznych rezydencji artystycznych, m.in. w Dakarze, Pekinie czy Sankt Petersburgu. Na przestrzeni lat równie mocno ewoluowało samo otoczenie postaci – jednolite, gładkie tła przeistoczyły się w coraz bardziej dynamiczne układy dekoracyjnych elementów. Przestrzenie wypełniające kompozycję obrazów ukazane zazwyczaj w postaci perfekcyjnie oddanych drapowań tkanin, często porównywanych ze stylistką Art Deco, zaczęły z czasem ustępować miejsca niedookreślonym, dynamicznym kompozycjom. Można powiedzieć, że ewolucja jest istotą prezentowanej wystawy. Pojawiają się tu elementy abstrakcji, która fascynowała artystkę już w jej wczesnych pracach malarskich, tworzonych w ramach studiów. To niejako powrót do źródeł, który sprawia, że najnowsze obrazy Zofii Błażko są jeszcze bardziej intensywne. Przepełnione kolorem elementy coraz swobodniejszych partii tła stanowią z jednej strony zupełnie nową przestrzeń dla charakterystycznych przedstawień bohaterów, z drugiej natomiast mogą być traktowane jako osobne kompozycje abstrakcyjne. Tło stanowi pewien przekaźnik dodatkowej treści, którą niosą obrazy- jak w przypadku pracy ,,So what” inspirowanej muzyką Milesa Davisa. Artystka, kojarzona głównie z malarstwem i rysunkiem, na wystawie prezentuje dodatkowo kilka rzeźb. Animalistyczne formy, tworzone w technice papier mâché, stanowią uzupełnienie mocnych kolorystycznie kompozycji malarskich. Stylizowane figury zwierząt są przestrzenną kontynuacją formalnych założeń najnowszych prac, w których realni bohaterowie doskonale odnajdują się w przepełnionej kolorem abstrakcyjnej przestrzeni.
Paulina Świerczyńska-Brzezińska
Zofia Błażko (ur. 1986)
W 2010 r. obroniła tytuł magisterski na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na kierunku „Malarstwo" w pracowni prof. Macieja Świeszewskiego oraz ukończyła studia I stopnia na kierunku „Fotografia" pod opieką prof. Witolda Węgrzyna. W 2012 r. została absolwentką studiów podyplomowych na kierunku „Arteterapia" Akademii Medycznej w Gdańsku. Malarka, zafascynowana życiem i twórczością malarzy paryskich, po ukończeniu studiów postanowiła wyjechać do Francji. W Paryżu przebywała na rezydencji artystycznej Jour et Nuit Culture, a następnie tworzyła w prestiżowej pracowni Chez Robert, Électron Libre na 59 rue de Rivoli. Doceniona za swoją pracowitość i kunszt artystyczny, jako pierwsza Polka w historii, uzyskała możliwość zaprojektowania i zrealizowania dekoracji sześciopiętrowej fasady budynku, który stanowi kolebkę artystyczną bohemy współczesnego Paryża na 59 rue de Rivoli.
Poszukująca nowych inspiracji artystka w 2015 r. wyjechała na rezydencję artystyczną do stolicy Senegalu - Dakaru. Półroczny pobyt zaowocował licznymi portretami mieszkańców Afryki, które cieszyły się uznaniem lokalnej społeczności. Wystawę kończącą pobyt artystki na rezydencji zaszczycił sam minister kultury Senegalu - Mbagnick Ndiaye. W drugim półroczu 2015 r. Zofia Błażko przebywała na rezydencji artystycznej w Shangyuan Art Museum w Pekinie, natomiast w 2018 r. w St. Petersburg Art Residency w Federacji Rosyjskiej. Obecnie malarka żyje i tworzy w Warszawie. Na swoim koncie ma dziesięć wystaw indywidualnych m.in. w: V.A. Gallery Poland - Wysogotowo 2022, 2,04 Gallery – St.Petersbourg 2018 i Galerii 101 Projekt - Warszawa 2018. Brała udział również w kilkunastu wystawach zbiorowych m.in. w: Galeria Rivoli 59 - Paryż 2023, Galerii Triada - Gdańsk 2022 oraz Visual Art Centre - Singapore 2021.