Wystawa „Modular & Wild Land”, prezentująca najnowsze prace Rafała Podgórskiego, otwiera się 14 grudnia 2024 roku w Fondazione Marta Czok w Wenecji. Ekspozycja, kuratorowana przez Niccolò Lucarelliego, to niezwykła podróż przez wyobrażone pejzaże, w których granice między naturą a miastem ulegają zatarciu, tworząc przestrzeń do refleksji nad współczesnym światem, ekologią i kondycją ludzką.
Przełomowa estetyka – od realizmu magicznego po refleksję nad modernizacją
Obrazy Podgórskiego są czymś więcej niż malarstwem pejzażowym – to manifest artystyczny w duchu realizmu magicznego. Jak zauważa Lucarelli, artysta nie dąży do czystego naturalizmu, ale raczej do stworzenia atmosfer introspekcyjnych, baśniowych, przypominających zawieszone w czasie światy. W tych krajobrazach natura wciąż istnieje, ale jest naznaczona śladami destrukcji, urbanizacji i konfliktów.
Inspiracje malarza sięgają zarówno klasycznej polskiej literatury, jak dzieł Adama Mickiewicza, jak i malarstwa Stanisława Witkiewicza. Podgórski interpretuje pojęcie „pomnika przyrody” – pierwszego raz użytego przez Mickiewicza w Panu Tadeuszu – w nowoczesny sposób, ukazując monumentalność i piękno natury jako kontrapunkt wobec ekspansji miast i degradacji środowiska
Między naturą a miastem
Jednym z najważniejszych elementów wystawy jest relacja pomiędzy naturą a miastem. Jak podkreśla Lucarelli, Podgórski przedstawia miasto jako feniksa, który może odrodzić się w harmonii z otaczającą przyrodą. Przykładem takiej interpretacji jest obraz „Swan in the City” inspirowany dziełem Jana Asselijna. W tej pracy majestatyczny łabędź, symbolizujący czystość i siłę natury, został skonfrontowany z krajobrazem zurbanizowanym, pełnym dymu i chaosu. To wizualne napięcie prowokuje pytania o możliwość nowej ekologii relacji – pomiędzy człowiekiem, naturą i nowoczesnością.
Innym dziełem o równie symbolicznym charakterze jest obraz „You were the peacock of nations”, inspirowany Janem Weenixem. Podgórski zderza tutaj elementy martwej natury z miejskimi krajobrazami, podkreślając destrukcyjny wpływ człowieka na środowisko naturalne.
Refleksja nad współczesnością i przyszłością
W centrum malarskich dociekań Podgórskiego znajduje się człowiek – jednostka, która w obliczu konsumpcjonizmu i globalnych zmian klimatycznych musi odnaleźć nową równowagę. Wystawa stawia pytania o przyszłość, modernizację i powrót do natury jako praktyki etycznej i ekologicznej.
Rafał Podgórski, nawiązując do polskiej tradycji artystycznej, kreśli wizję świata, w którym przeszłość i przyszłość splatają się w jedną opowieść. Jego obrazy, pełne ciszy, harmonii i ukrytych znaczeń, zapraszają widza do refleksji nad koniecznością zbudowania bardziej zrównoważonej relacji z otaczającym światem.
Wystawa potrwa do 18 stycznia 2025 roku i jest obowiązkowym punktem dla miłośników malarstwa, którzy poszukują głębszego sensu w relacji sztuki z naturą i cywilizacją. 4o
Rafał Podgórski to polski malarz znany z wszechstronnego i eksperymentalnego podejścia, łączącego tradycyjne techniki z innowacyjnymi mediami, takimi jak litografia i sitodruk na szkle. Jego prace poruszają tematykę geometrii, architektury i wzajemnego oddziaływania porządku ludzkiego i naturalnego chaosu. Z ponad 200 dziełami sztuki i wystawami w całej Europie, w tym Mythen und Zahlen w Karlsruhe i Human.Nature w Szczecinie, Podgórski pozostaje uznaną postacią sztuki współczesnej. Jako pedagog nadal inspiruje poprzez pionierski wkład artystyczny i akademicki.
Fotografia u góry: Rafał Podgórski, Swan in the city, after Jan Asselijn, 2024
Rafał Podgórski, Holy cow, 2024
Rafał Podgórski, You were the peacock of nations by Julisz Słowacki after Jan Weenix, 2024