Już 6 października Galeria Gardzienice otwiera wystawę Rafała Olbińskiego, i to wystawę ukazującą nie malarstwo czy plakat lecz rzeźbę. Rzeźba jest nowym medium w twórczości Artysty. Prace nad realizacjami Rafał Olbiński rozpoczął w 2011 roku. W dużej mierze tworzone przez niego dzieła odnoszą sie do wcześniejszych przedstawień malarskich, można by śmiało zasugerować, iż są ich rzeźbiarską kontynuacją.
Nierzeczywiste, odrealnione przedstawienia są zbieżne z twórczością zarówno malarską jak i rysunkową Rafała Olbińskiego. Wystawa staje się przy tym opowieścią, utkaną na kanwie twórczości malarskiej, bowiem zaprezentowane rzeźby ścisłe odwołują się do już istniejących przedstawień, które znamy z obrazów, okładek prasowych czy z plakatów. Jako, że Artysta jest niekwestionowanym mistrzem plakatu o wyobraźni nie znającej granic, tak też i rzeźba, wymyka się wszelkim odniesieniom czy porównaniom.
Zabrane malarstwu stają sie w rzeźbie wreszcie wolne i nieskrępowane. Jedną z największych w Galerii jest rzeźba ukazująca byka w pełnej krasie, lecz jest to ujęcie nad wyraz symboliczne. Byk jest zamyślony, lecz choć oczy kieruje ku ziemi jego całe ciało pręży się w gotowości. Dziś to przedstawienie nie ma przed nami tajemnic. Widzimy je w wielowymiarowo i sytuujemy je w naszej wyobraźni. Światło wybiera z rzeźby wszystkie załamania i bliki, wynosi je na piedestał odbioru, czyniąc nas przy tym niewolnikami szczegółu. Rzeźba, o której wspomniałam to rozpoznawalna realizacja naznaczona historycznie. The Art. Of The Deal – wykonana z brązu nawiązuje do ważnego wydarzenia z dnia 1 maja 2004 roku, kiedy to 10 nowych państw, w tym także Polska, zostało przyjętych w poczet Unii Europejskiej. Na prośbę magazynu Der Spiegel Rafał Olbiński zobrazował to wydarzenie. W 2021 roku rzeźbiarsko nawiązał do wyżej wymienionego dzieła.
Pięknym i eterycznym dziełem jest rozpoznawalna „La Donna del Lago”, która na wystawie ma swoje rzeźbiarskie odbicie. Delikatna i poetycka „La Donna…” płynie po niezmąconej toni galeryjnej przestrzeni do widza, enigmatycznie niosąc na grzbiecie łabędzia kobiece oblicze. „Świadek nowoczesności” jest również dziełem, który swój pierwowzór odnajduje w malarskim dziele Artysty. Podobnie rzecz się ma z rzeźbami „Whispers of the Sea”, „Moderation in Tempest” czy „The 19 th Hole”.
Prezentowane rzeźby w przeważającej mierze są z brązu. Ich gabaryt nie jest wielkoformatowy, jak równiez nie należą one do małych obiektów, przez co ich ogląd jest bardzo wyrazisty. Możemy podejść do rzeźby i ocenić jej piękno dostrzegając najmniejsze nawet detale. Detal w rzeźbie Artysty jest bardzo precyzyjny i wysmakowany. Warte uwagi są gładkie przejścia, cieniowanie, wspaniale rozegranie między ostrością niektórych form, a łagodnością całego kształtu. Surrealistyczne kompozycje doskonale oddają ducha twórczości Rafała Olbińskiego. Charakterystyczna miękkość linii, wysoka estetyka sprawia niezwykłą przyjemność w odbiorze dzieła.
Kuratorka wystawy: Zuzanna Zubek-Gańska