Wystawa podejmuje problem rodzicielstwa analizowanego jako proces mieszczący się w ekonomiach troski i społecznej hojności.
Żyjemy w przełomowych czasach. Przy szybko zmieniającej się rzeczywistości, za którą nie nadążają strukturalne i systemowe rozwiązania, w poszukiwaniu narracji „organizujących” czy „hakujących” przyszłość, w okresie toczącej się obok wojny, kryzysu klimatycznego, epidemicznego, geopolitycznego, humanitarnego i migracyjnego. Mierząc się często z niewydolnością i opresyjnością instytucji to bardzo często jedynie od zaangażowania, otwartości i kreatywności rodziców zależy teraźniejszy i przyszły dobrostan Dzieci. To właśnie codzienne, systematyczne rodzicielskie (indywidualne i wspólnotowe), często eksperymentalne, pionierskie, empatyczne praktyki, mają szansę wypracować nowe wzory, rozwiązania, reprezentacje asystujące rozwojowi Dziecka, nie tylko emocjonalno-intelektualnemu, społeczno-fizycznemu ale i etycznemu. Epicentrum tych praktyk stanowi Dziecko, traktowane w sposób podmiotowy, jako aktywnie myślący(a) , czujący(a), działający(a) współobywatel(ka)świata życia. Równie istotne w nich jest jednak także dbałość o swój własny dobrostan.
Pokazywane prace analizują fenomen rodzicielstwa z perspektywy indywidualnej i społecznej, czasem mieszając te porządki i ukazując ich wzajemne przenikanie (kulturowe wyobrażenia czy wzorce są przecież przepracowywane czy przekraczane przez nasze doświadczenia, uczucia, codzienność).
Rodzicielstwo będzie tu traktowane zarówno jako emocje i style myślenia jak też praktyki codzienności zorientowane na „tu i teraz” ale i bliższą czy dalszą przyszłość.
Artystki/artyści/ osoby artystyczne: Pamela Bożek, Monika Drożyńska, MATERNAL FANTASIES, Lesia Khomenko, Bartosz Kiełbowicz, Elżbieta Jabłońska, Cecylia Malik, DIS/ORDER, Bára Šimková, Jaśmina Wójcik
Kuratorka: Eliza Urwanowicz-Rojecka
Fotografia u góry: Maternal Fantasies, The First Supper, z cyklu Landpartie 03, 2023
Elżbieta Jabłońska, „Praca z archiwum artystki” z lat 1998-2023
Matki Polki na wyrębie, Park Lotników, Kraków 4 marca. fot performans Cecylia Malik i Matki Polki na Wyrębie, Tomasz Wiech