Galeria 72 Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie uprzejmie zaprasza na otwarcie wystawy „Przypadek Żołnierkiewicza. Linie światła, punkty, słowa i nie tylko”. Wyjątkowość tego pokazu rozpatrywać możemy z kilku perspektyw: po pierwsze będzie to pokaz dzieła artysty, którego twórczość nie jest szeroko znana i rozpoznawalna, a jednak zasługująca na przypomnienie w najlepszych przestrzeniach galeryjnych, po drugie, przypomnienie spuścizny Prof. Tomasza Żołnierkiewicza (1935-2018) będzie nam dane dzięki współpracy i wsparciu tego szczególnego wydarzenia przez Fundację Stefana Gierowskiego, a po trzecie, kuratorem ten niezwykłej prezentacji będzie Michel Gauthier – wybitny kurator i znawca polskiej awangardy powojennej z Centrum Pompidou w Paryżu.
Wystawa ta jako wydarzenie niezwykłej wagi doceniona została przez Rodzinę Kajetana Sosnowskiego (1913-1987) – Założyciela chełmskiej Galerii 72, która zapowiedziała swoją obecność na tej ważnej dla nas wszystkich uroczystości. Pragniemy podziękować w tym miejscu Natalii Gierowskiej – wnuczce Stefana Gierowskiego, która temu wysokiej rangi przedsięwzięciu dedykowała nie tylko serce, wiedzę i zaangażowanie, ale dzięki jej staraniom uzyska ono oprawę nie tylko w postaci prezentacji utworów malarskich Prof. Tomasza Żołnierkiewicza, ale towarzyszyć mu będzie z wielką starannością przygotowane wydawnictwo ze słowem krytycznym Michela Gauthier.
Spodziewamy się na otwarciu wielu przedstawicieli środowiska artystycznego Warszawy i Lublina, którzy odwiedzą nasze Muzeum, naszą Galerię 72, która swoją powagą i działalnością zasługuje na współpracę z najwyżej cenionymi podmiotami instytucjonalnymi branży artystycznej.
Szanowni Państwo, najważniejsza w tym wszystkim będzie sztuka Tomasza Żołnierkiewicza - Artysty poszukującego, asystenta Prof. Stefana Gierowskiego (1925-2022), który mimo nietuzinkowego życiorysu, pozostawił po sobie dzieło różnorodne, poszukujące, zatrzymujące się przy wielu zauroczeniach formą, kolorem, światłem i przestrzenią. Dotykająca wielu problemów, przystająca do różnych stylów, twórczość Prof. Żołnierkiewicza w przestrzeni Galerii 72 zabrzmi swojsko, wda się w równoprawny dialog z twórcami, którzy przez ponad 50 lat tworzyli niezwykłą historię tego miejsca.
Tomasz Żołnierkiewicz (1935–2018) to postać wyjątkowa w historii polskiego malarstwa drugiej połowy XX wieku. Choć przez wiele lat wykładał na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych – a w 1962 roku został asystentem Stefana Gierowskiego – wydaje się, że pozostawał na marginesie świata sztuki. Pod wieloma względami jego życie miało charakter outsidera. Znany jako plakacista, stracił całą swoją twórczość malarską sprzed końca lat 80. w wyniku powodzi. Od tego momentu rozpoczął proces odbudowy lub rekonstrukcji swojej pracy w najróżniejszych stylach: obrazy promienne, obrazy punktowe, obrazy lettrystyczne, trompe-l’œil i inne dzieła tworzą zadziwiający zbiór, który zdaje się nie tyle afirmować indywidualność autora, co po prostu badać możliwości malarstwa. Te zdecydowanie antyautorytarne prace, które Żołnierkiewicz zestawiał w rozmaitych układach w swoim atelier – do którego niechętnie kogokolwiek wpuszczał – to obrazy oczekujące na wykonanie. W ich przypadku odbiorca jest równie ważny, co autor.