W lutym 2020 roku Płocka Galeria Sztuki otwiera wystawę „Przestrzenie równoległe”, którą tworzą rzeźby Ewy Fleszar i malarstwo Romana Fleszara. Jak podkreśla artystyczne małżeństwo, tworzą we własnym, niepowtarzalnym idiomie, w dyskursie z tradycją sztuki i z jej współczesnością. Swoje prace od lat wystawiają wspólnie, chociaż posługują się różnymi formami artystycznej wymowy. Prezentowana w Galerii ekspozycja to efekt ich pracy w ostatniej dekadzie. Wystawę będzie można oglądać do 8 marca.
W Płockiej Galerii Sztuki zostanie pokazanych 25 rzeźb Ewy Fleszar, w których artystka łączy różne materie w zaskakujący sposób: kamień z brązem i mosiądzem, drewno z metalem i szkłem, a ich pierwsze formy często wykonuje w technice traconego wosku. To w nim tworzy swoje metafory, ukazuje podejście do detalu, aluzyjnie dotyka relacji międzyludzkich i problemów psychologicznych. Pojawiająca się ludzka postać ma przypisaną rolę, która w połączeniu z tytułem rzeźby („Sędzia”, „Biała Dama”, „Rycerz” czy „Wędrowiec”) niesie dodatkową symbolikę i alegorię. W pracach Ewa Fleszar możemy dostrzec zatrzymanie, a jednocześnie ruch, dynamiczną sekwencję (np. „Klepsydra” czy „Wodospad”).
Natomiast w prezentowanym w Płockiej Galerii Sztuki malarstwie Romana Fleszara, obok 25 pojedynczych obrazów, znajdują się ponadto wieloelementowe dzieła: dyptyki i poliptyki („Wzrastanie Zieleni”, „Rozproszenie Kobaltu”, „Interferencje”, „Spirala”, „Słowianie”), będące zbiorami płaszczyzn w różnych relacjach: od geometrycznych, przez semantyczne, po iluzoryczne, które składają się na ciekawe w formie i treści dzieła. Z kolei w trójkątnych obrazach („Klepsydra”, „Abdul, cykl ”Szumy”) przestrzeń skomponowana jest na zasadzie „przestrzeni równoległych”, z przenikających się wzajemnie elementów bliskich realizmowi z elementami o charakterze iluzorycznym.
(materiały prasowe)