Ekspozycja jest przeglądem wybranych dzieł artysty: rysunków, malarstwa, ceramiki, obiektów i instalacji, składających się na tytułowy cykl Post quam, realizowany od roku 1979 do dzisiaj. Prace są inspirowane wydarzeniami z życia artysty, które, jak pisze zostawiły niezatarte bruzdy w myślach, uczuciach i rozumie i mają charakter autobiograficzny. Według autora znaczenie tytułu może odnosić się także do wszelkiej twórczości rozumianej jako trwający w czasie, intencjonalny i precedensowy proces, w którym dzieła wyrastają na gruncie innych dzieł.
Operujące różną formą moje prace Post-quam nie są owocem szczególnego rodzaju antycypacji późniejszych wydarzeń ani moich profetycznych uzdolnień. Więcej, nie są, bo nie mogą być przykładem postawy antyakademickiej; to jest obawa zagrożenia
i utraty. Codzienna, uporczywa praca prowadzi do zaskakujących i być może kontrowersyjnych dla samego autora rozwiązań.
Andrzej Marian Bartczak
Chodzi o zestawienie zmaltretowanych procesem twórczym materii z dorobku Andrzeja Bartczaka, przywodzących na myśl odpady zbrojnych konfliktów, tego, co z wojny jako cywilizacji śmierci pozostaje, z kruchą ex definitione ceramiką, która jako niemal jedyna zostaje po cywilizacjach życia.
Andrzej Biernacki (kurator)