Symbole, łączone ze szwedzkim dziedzictwem narodowym takie jak: sauna, Pipi Pończoszanka, szwedzka kiełbasa Falu, tradycyjne wzory sztuki ludowej, koniki Dala, łosie i czerwone tradycyjne domy, często wykorzystywane w narodowych kampaniach reklamowych, są reinterpretowanymi przez Petera Johanssona zjawiskami kulturowymi.
Jeden z najbardziej znanych szwedzkich artystów, od trzydziestu lat porusza w swojej twórczości wątki tożsamości narodowej i nacjonalizmu, a ostatnio także biograficzne. Nieustannie powraca do miejsca dzieciństwa i stwarzając obrazy Szwecji, ukazuje ich sztuczność, dekonstruuje utarte schematy, tworząc rzeźby, obiekty, fotografie, projekty performatywne o wyrazistej postmodernistycznej estetyce, czasami balansującej na pograniczu kiczu.
Peter Johansson z dużą dozą humoru, niejednokrotnie wykorzystując strategię prowokacji, pyta o kwestie nacjonalizmu i patriotyzmu w swoim kraju, choć poruszane przez niego zjawiska znajdujemy obecnie w całej Europie. Przypisana przez niego „terapia narodowa” dotyczy dziś nas wszystkich, a zjawiska ukazywane przez autora skłaniają do zastanowienia się nad obrazami konstruującymi pojęcie narodowości. Jak powstały? Jakie historie za nimi stoją? Dlaczego stały się symbolami danego kraju?
Jego pierwsza wystawa w Polsce, pokazywana w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, prezentuje przekrój twórczości artysty i zawiera zarówno wybór starszych prac, jak i nowe, stworzone specjalnie na pokazy w Paryżu i w Polsce. Są to fotografie, filmy wideo, mobilne i dźwiękowe obiekty, instalacje, a także rzeźba plenerowa. Projekt jest współorganizowany z Instytutem Szwedzkim w Paryżu. Wystawie towarzyszy katalog.
Kuratorka: Eulalia Domanowska